آميختند چنانكه تخمير بدان
دال است بلكه حق سبحانه در قرآن فرمود: قالَ يا
إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَ (ص 67) و بنگر در كريمه وَ عَلَّمَ
آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ
أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ الآيه (بقره 22) كه در
آدم تعليم بكار رفت و در ملائكه عرض و انباء و ضمير اسماء نيز ذوى العقول است.
تخمير دلالت دارد كه هر
جمالى جلالى است و هر جلالى جمالى و كلمه اربعون و صباح نيز هر يك را لطف خاصى
است. اين كمترين ساليانى احاديثى در اربعينات بيش از دو صد حديث و هر يك در اربعين
است از جوامع و مجاميع روائى جمعآورى كرده است تا اربعينى تأليف و تصنيف كند در
اين انديشه يك اربعين يعنى چهل حديث را انتخاب كرده است كه باقى را در اثناى بحث و
بيان آنها عنوان كند، اميد است كه صورت اختتام پذيرد و مورد قبول صاحبنظران قرار
گيرد و أثرى مؤثر از ما به يادگار باقى ماند.
در تخمير چهل صباح نيكو
گفته شد كه:
چه مهر بود كه بسرشته يار در گل من
چه گنج بود كه بنهاد دوست در دل من
به دست خويش چهل صبح باغبان ازل
نماند تخم گلى تا نكشت در گل من
از روايات اربعينى ياد
شده اين روايت است فى الكافى عن الباقر عليه السلام قال:
ان اللّه تعالى اذا أراد
أن يخلق النطفة التى هى مما أخذ عليه الميثاق من صلب آدم أو ما يبدو له فيه و
يجعلها فى الرحم حرك الرجل