نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 652
تفصيل اين نصب و تعيين قدر
مخرج و كمّ و كيفيّت اينها، در كتب مبسوطه فقه مشروح است، و ما نيز در «نبرأس
منظوم» ذكر كردهايم، و اينجا، لطايف اعداد نصب را مجملى مىگوئيم.
سرّ: امّا عدد دوازده، عدد كاملى است كه عدد حروف لفظيّه «لا اله الّا اللّه» است، در
رقوم مسطرات و نيز عدد حروف تكوينيّه عاليات است، در كتاب مبين وجود كه اوصياء
حضرت ختمى صلّى اللّه عليه و آله دوازده معصوم پاكاند، چنانكه در اخبار مأثور است
كه: اوصياء هر يك، از آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى- سلام اللّه عليهم
اجمعين- نيز دوازده بودهاند، و عدد اسباط دوازده است، و نيز حروف كلمه شهادت محمد
رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله دوازده است، و نيز بروج سماويّه مؤثّرات در عالم
كون و فساد- به حول اللّه و قوّته- دوازدهاند.
و امّا عدد پنج، پس آن هم، عدد كاملى است و دايره عدديّه است، شبيه به دايره
مقداريّه كه افضل اشكال و اوسع آنهاست كه حق تعالى، به اجرام اثيريّه فلكيّه و
بسايط عنصريّه داده است. و اينكه پنج را عدد «مستدير» گويند، به جهت آن است كه پنج
را كه در نفس خود ضرب كنند، در حاصل ضرب پديد آيد، چنانكه گوئى پنج در پنج، بيست و
پنج، و بيست و پنج در بيست و پنج، ششصد و بيست و پنج.
پس، بيست و پنج عود كند. و
همچنين در مراتب ديگر و نيز مراتب ديگر، و نيز مراتب كليّه پنج است و جسد آن كه
حرف متعلّق آنستهاى هويّت است كه «اسم اعظم» است و ها هو جارى بر انفاس حيوانات
است كه همه ذاكر اويند. لراقمه:
دم چو فرو رفت، هاست هوست، چو بيرون رود
يعنى ازو، در همه، هر نفسى، ها و هوست
و صورت كتبىاش، دايره
مقداريّه است كه غير متناهيّه است و گاه كه دو دايره نويسند، اشارت است به جمال و
جلال «هو»، و گاه كه يك دايره نويسند، اشارت است به اينكه: جمال او، «عين» جلال
اوست، و جلال او، «عين» جمال اوست، و در اوّل «هو» و «هادى» و آخر «اللّه» و وسط
«داهر» و «ديهور» قرار گرفته.
و امّا عدد دو، عدد كاملى است كه اوّل اعداد است و نسبتش به واحد، نسبت صادر اوّل
است، به واحد حقّ حقيقى مبدأ المبادى، و سارى است اثنوه، در همه
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 652