نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 651
يكى «چهل» است و چهل
«يكى»، خاصّه آنان كه يك عقيده و يك قبله و يك رويند، چون «بدلاء اربعون» و هم
چنين، از حروف يكى است و يكى «ميم» است.
«ربع» نيز، از نسب شريفه
است، براى عدد شريفى كه «اربعه» باشد، چه كسور تسعه از مقوله اضافهاند و از
مزاياى ربع آن است كه عالم لاهوت، از عوالم اربعه- كه مذكور شد- و مقام «سفر من
اللّه» است- كه اسفار هم اربعه است- ميقات لقاست، و كمال وصول به حصول پيوند، در
ربع رابع. و نيز، وصول كو كلّ بهره ربعى از ارباع سماء ميقات عبادت عابدين است، چه
فرايض و چه صلاة تهجّد، و[1] ميقات لقاى عابد و ذاكر است به حسب معرفت و ذكرش. مصرع: گر بود
انديشهات گل، گلشنى.[2]
و نيز «ربع مسكون» مسكن
خليفه است كه «آدم نوعى» باشد، و نيز ربع عدد كامل در تكميل و استكمال- كه اربعين
بود- عشره كامله است، و «عشره» را حق تعالى به كامله موصوف فرموده. چه، عدد حضرات
خمس است، در نزول و در صعود كه حضرت «احديّت» و حضرت «واحديّت» و حضرت «جبروت» و
حضرت «ملكوت» و حضرت «ملك» باشند، چنانكه «ياء» در «يس» نيز اشارت به آن است.
پس، حضرات، عشره مىشود كه
بايد مراتب در قوس «صعود»، به ازاى مراتب، در قوس «نزول» باشد: «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ»[3]. اين است كه «ى» را به شكل دو قوس نويسند و [موضوع، به صورت]
تفصيلى گذشت.
مسألة: شرط زكات انعام
ثلاثه، چريدن آنهاست
كه به عربى «سؤم» گويند
كه:
«فى السّائمة زكاة و ليست
فى المعلوفة»، و «حول» [شرط] است، به طورى كه گذشت، و «نصاب» [هم شرط] است.
پس، براى شتر «دوازده»
نصاب است، و براى گوسفند «پنج»، و براى گاو «دو». و
[1] - «واو» زياد به نظرمىرسد.
[2] - «مثنوى»، دفتر 3/83- رمضانى- ج 1/ 262- نيكلسون- و ج 3/ 200- جعفرى-
[3] - اعراف/ 28.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 651