نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 650
غالبا در حدود چهل سالگى
به بلوغ معنوى و اشدّ باطنى مىرسند.
و نيز، عدد ايّام رياضت
«اهل اللّه» چهل است كه: «من اخلص للّه اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمة من قلبه
على لسانه»[1]، و عدد ميقات موسى عليه السّلام چهل
بود، كما قال تعالى: «فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً»[2]،
و بعثت پيغمبر ما كه نخبه و زبده اولو العزم بود و الو العزم نخبه و زبده رسل
بودند و رسل، نخبه انبياء و اينها نخبه عباد الله الصّالحين، كما قال: «أنا سيّد
ولد آدم و لا فخر»[3]، در چهل سالگى بود كه عمر آن حضرت «س
ج» و دعوت او «ك ج».
و سرّ بودن اين تكميلات در
اربعين، و نضج اين تخميرات در اين مدّت، چنانكه در حديث قدسى است كه: «خمّرت طينة
آدم بيدى أربعين صباحا»، آن است كه: آدمى مخمّر است از قبضات عشر كه يك قبضه [آن]
از عناصر، و نه قبضه از افلاك باشد، مثل آنكه «محبّت» و «شهوت» از فلك زهره، و
«غلبه» و «غضب» از فلك مرّيخ، و طلب «جاه» و «فردانيّت»- در هر كسى به حسب خودش-
از فلك «شمس»، و هم چنين، در افلاك ديگر به حسب آثارى كه در اين عالم دارند، به
مشيّة اللّه كه ارضيّات را، منوط به سماويّات كرده، چنانكه در نجوم، مبيّن است.
و از ضرب ده در چهار- كه
دوره جمادى و دوره نباتى [و] دوره حيوانى و دوره انسانى باشد، «چهل» حاصل شود، و
جسد اين عدد، و حرفى كه به ازاى اين است «ميم» است كه مفتاح اسم «خاتم» و خاتم اسم
«آدم» و لقب «قائم» و بدو «مريد» و «مدرك» از ائمّه اسماء و «ملك» و «مالك» و
غيرها مىباشد. و حرف مستدير است، در لفظ كه فاتحهاش در خاتمه و زبر در بينهاش
جا گرفته و مستدير است در كتابت نيز، و دايره بىنهايت است و قوسين تمام است. چه،
نهايت «خط» به نقطه است، و «دايره»، به نقطه منتهى نشده.
و از لطايف «ميم» آن است
كه: عدد آن، با عدد ترجمه فارسى «احد» و «واحد»- كه يكى باشد- يكى است و در اين،
اشارت است به «وحدت در كثرت»، و اينكه
[1] - «بحار الانوار»، ج70/ 242 و 249.
[2] - اعراف/ 138.
[3] - «بحار الانوار»، ج8/ 48 و ج 9/ 294 و ج 40/ 59.أسرار الحكم 651 مسألة: شرط زكات نقدين«نصاب» است و مسكوك بودن و حول. ..... ص : 646
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 650