نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 554
افزودهاند. [اين] قولها
ضعيف است و مشهور، همان است كه گفتيم.
تطبيق عددى: چنانكه نجاسات ظاهره ده است، الواث معنويّه و خبائث نفسانيّه ده است
نيز، زيرا كه عدالتى كه در نزد علماء تهذيب الاخلاق معتبر است، مانند معجون و
ترياق، اعظمى است مركب از چهار خلط كه هر يك [از آنها] در حدّ وسطاند: «عفّت»، و
«سخاوت» و «شجاعت» و «حكمت».
«عفّت» خلق وسط است،
ميانه «شره» كه شدّت شهوت است، در هر نوعى از شهوت و «خمود» كه خاموشى حرارت شهوت
است كه هر دو مذموم است. و «سخاوت»، خلق وسط است، ميانه «تبذير» كه اسراف است و
«تقتير» كه شدّت امساك است. و «شجاعت»، خلق وسط است، ميانه «تهوّر» كه توغّل در
اقدام است، بر مظانّ تهلكه و قال تعالى: «وَ لا
تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ».[1] و «جبن» كه شدّت احجام و پس نشستن
است، قال الشّاعر:
لا يركنن احد الى الاحجام
يوم الوغى متخوفا لحمام
و بالجمله، در معارك
تطارد با نفوس سهگانه؛ «امّاره»، و «مسوّله»، و «لوّامه» بايد «عقل» شجاع باشد، و
اين شجاعت است كه محبوب حق است كه: «انّ اللّه يحبّ الشّجاع و لو على قتل حية»،
اى: حيّة نفسه. و «حكمت»، خلق وسط است، ميانه جربزه و بلاهت.
پس، اين اطراف هشتگانه،
پليدىهاى نفساند، به حسب باطن و باد و پليدى ديگر كه جهل «بسيط» و جهل «مركب» در
علميّات محضه است، ده مىشوند و سالك الى اللّه را تطهير از اينها لازم است.
[1] - بقره/ 191.
[2] - شعر از صائبتبريزى است. «ديوان صائب تبريزى»، غزل شماره 431، بىچا، بىتا، با تصحيح اميرىفيروز كوهى، انتشارات خيام/ 160. در خصوص اين شعر داستانى نقل كردهاند، از حاجىاشرفى، به نقل از شيخ آقا بزرگ.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 554