نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 531
ديده خواهم سبب سوراخ كن![1] هدايه:
آنچه مأثور است و مشهور است كه: «حامل الارض هو الحوت»[2]، تأويلش- و اللّه يعلم- آن است كه: عالم «صورت» و عالم «معنى»
متطابقاند بروج نور صورى، در عالم حسّى دوازده است، و آخر بروج «برج حوت» است.
پس، بروج نور حقيقى- كه نور امامت است- نيز دوازده است و برج اخير، هو المهدى
القائم بالحقّ عليه السّلام. آن حضرت، به جاى برج حوت است، براى كوكب امامت و
ولايت، و نور هدايت بصيرت و حامليّت محمول است، بر قيام صدورى ارض، به نور او عليه
السّلام.
شبهة و حل: شبهه ديگر در اين مقام، آن است كه: بدن مركّب است از عناصر اربعه كه
مدام در «تنازع» و «تسارع» اند به انحلال. پس، چگونه مىشود كه [آن حضرت] مدّت
مديدى باقى بماند؟
جواب آن ست كه: «لا تقدر
عظمة اللّه- سبحانه- على قدر عقلك فتكون من الهالكين»[3]، بودن حضرت در زمين [به] مدّت مديد، چون بودن عيسى عليه السّلام
است در آسمان، در عهد بعيد كه اهل ملّت محمديّه و غيرهم، قائلاند و در قرآن مجيد
فرمود كه: «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ».[4]
و خضر عليه السّلام شخص
انسانى است، و [همگان] به حيات صورى او، از عهد موسى عليه السّلام تا حال
قائلاند، و در مظاهر قهر شيطان مركب جسمانى است و به حيات شخص او، در همه اوقات
قائلاند و با اين همه، سريان حكم و جريان دارند، و ضدّ[5].
عجب است، از بعضى كه [در
خصوص حضرت قائم] به وجود «نوعى» و
[1] - در «از دريا بهدريا» ضبط نشده است.
[2] - در مصادر حديثى،به اين صورت آمده است: خلق الارض على الحوت، «بحار الانوار»، ج 57/ 312.
[3] - «بحار الانوار»، ج4/ 278 و ج 77/ 319 و ج 57/ 108.
[4] - نساء/ 156.
[5] - «و ضدّ» زايد بهنظر مىرسد.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 531