و نبى، آنچه رسول دارد و نبىّ ندارد فقط ديدن فرشته وحى است ولى نبىّ
بعنوان اوّلى شامل همه است، از لحاظ مصداق اگر كسى نبىّ نباشد رسول هم نيست بخلاف
عكس آن على هذا آيهوَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ-النَّبِيِّينَاحزاب: 40. معنىاش آنست كه بعد از
آنحضرت مخبر عن الله و پيامبرى نخواهد آمد نه اينكه خاتم النبيّين است نه خاتم
الرسولان زيرا چنانكه گفتيم نبىّ نبودن توأم با رسول نبودن است.
در كافى باب الفرق بين الرّسول و النبى ... از امام باقر عليه السلام
درباره آيهوَ
كانَ رَسُولًانَبِيًّامريم: 51.
بنا بر اين روايت صحيح، خاصّه رسول فقط ديدن ملك است و لذا آن اخصّ
از نبىّ است.
نبت:نَبْتونَبَاتمصدراند و نيز هر چه از زمين رويد اعمّ از درخت و علف، نبات و نبت
خوانده ميشودوَ
الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُنَباتُهُبِإِذْنِ رَبِّهِاعراف: 58. سرزمين پاك گياهش باذن خدا ميرويدفَأَنْبَتْنابِهِ حَدائِقَ ذاتَ
بَهْجَةٍنمل:
60.فَأَنْبَتْنافِيها حَبًّا. وَ عِنَباً
وَ قَضْباً. وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا. وَ حَدائِقَ غُلْباً ...عبس: 27- 30. چنانكه مىبينيم نبات
در درختان نيز بكار رفته است.
فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهانَباتاًحَسَناًآل عمران: 37. در لغت آمده «نَبَتَالإنسانُ نَبَاتاً: نَمَى
شَبَابُه» يعنى جوانيش روئيد و جوان شد و نيز آمده: «أنْبَتَالغلامُ: بَلَغَ مَبْلَغَ الرِّجالِ» معنى آيه: خدا او را قبول كرد
قبول نيك و او را تربيت كرد تربيت نيك. بعضى گفتهاند تقدير آن «فأنبتهاإنباتا فنبت نباتا حسنا» است و
بقول بعضى مصدر مجرّد بجاى مصدر مزيد آمده است.
وَ اللَّهُأَنْبَتَكُمْمِنَ الْأَرْضِنَباتاًنوح: 17. اين آيه نيز مانند آيه سابق است و ميرساند كه بشر جزء
نباتات