يَنْعِقُبِما لا يَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءًبقره: 171. حكايت كافران (در اينكه
سخن پيامبران را مىشنوند و اعتنا نميكنند) چنان است كه شخصى بحيوانى كه جز صدائى
و ندائى نميشنود، بانگ زند. اين آيه در «دعو» مشروحا
گفته شده است و اين لفظ فقط يكبار در قرآن مجيد آمده است.
نعل:فَاخْلَعْنَعْلَيْكَإِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىًطه: 12. نعل بمعنى كفش است. يعنى:
هر دو كفشت را بكن كه تو در وادى پاك طوى هستى.
در «خلع» علت اين خطاب را كه بموسى عليه
السلام آمد گفتهايم اين لفظ بيشتر از يكبار در كلام الله مجيد نيامده است.
در نهج البلاغه خطبه 33 هست كه آنحضرت بابن عباس فرمود:
«مَاقِيمَةُ هَذَاالنَّعْلِ».
قيمت اين كفش چقدر است؟
نعم:فعل
غير متصرّفى است براى انشاء مدح.وَنِعْمَأَجْرُ الْعامِلِينَآل عمران: 136. بهتر است پاداش عاملانأَنَّ اللَّهَ
مَوْلاكُمْنِعْمَالْمَوْلى وَنِعْمَالنَّصِيرُانفال: 40. خدا سرپرست شماست خوب
سرپرست و خوب يار است.
نِعِمَّا: همان نعم است و «ما» تمييز
آن و بمعنى شىء ميباشدإِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِفَنِعِمَّاهِيَبقره:
271. تقدير
آن «نِعْمَشيئا» است يعنى اگر صدقات را
آشكارا بدهيد خوب كارى است آن.إِنَّ اللَّهَنِعِمَّايَعِظُكُمْ بِهِنساء: 58. در مجمع فرموده تقدير آن «نِعْمَشيئا شىء يعظكم به» است.
نَعَمْ: (بر وزن فرس) حرف جواب و تصديق استفَهَلْ وَجَدْتُمْ ما
وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قالُوانَعَمْ ...اعراف:
44. آيا
آنچه خدا وعده داده بود حق يافتيد؟ گويند آرى. اين لفظ جمعا چهار بار در قرآن مجيد
آمده است:
اعراف: 44 و 114 شعراء: 42- صافات: 18.
نِعْمَة: (بكسر- ن) آنچه خدا بانسان داده در صحاح از جمله معانى آن گفته: «النِّعْمَةُ: ما أنعم به عليك» بنظر نگارنده:
اصل آن از نعم (فعل مدح)