گويند: «نَسَلَالماشى فى مشيه: أسرع» يعنى راه رو
در راه رفتن سرعت كرد «يَنْسِلُونَ»را در آيه
بسرعت خارج شدن گفتهاند يعنى چون در صور دميده شد ناگاه آنها بسرعت از قبرها بسوى
پروردگارشان خارج ميشوند نظيريَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ سِراعاً ...
معارج: 43. لفظ سراعا نشان ميدهد كه در «يَنْسِلُونَ»سرعت ملحوظ است.
نساء:زنان.
همچنين استنِسْوَةونَسْوَان،ولى نسوان در قرآن مجيد نيامده است
در مفردات و غيره آمده: نسوه و نساء و نسوان جمع مرأة است از غير لفظش مثل قوم در
جمع مرء. در مجمع ذيليَسْتَحْيُونَنِساءَكُمْبقره: 49. گفته: جايز است نساء بزنان و دختر بچهها اطلاق شود مثل
ابناء. على هذا در باره قتل پسران بنى اسرائيل بدست فرعونيان كه لفظ نساء آمده
مراد از آن دختر بچّهها است و بقول بعضى اين اطلاق باعتبار ما يؤل است.
ناگفته نماند: لفظ نسوة بيشتر از دو بار در قرآن مجيد بكار نرفتهوَ قالَنِسْوَةٌفِي الْمَدِينَةِ
امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ- ...ما بالُالنِّسْوَةِاللَّاتِي قَطَّعْنَ
أَيْدِيَهُنَيوسف: 30- 50.
نساء النبى ص
در باره زنان حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله خطابات و احكام
ويژهاى در قرآن مجيد آمده است كه ذيلا بررسى ميشود:
1-يانِساءَالنَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ
لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً. وَ مَنْ
يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها
مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَرِيماًاحزاب: 30 و 31. بمضمون اين دو آيه
اگر زنان آنحضرت كار قبيح آشكارى كنند دو برابر عذاب خواهند ديد و اگر كار نيك
انجام دهند دو برابر پاداش خواهند برد. ظاهرا مضاعف بودن عذاب و اجر در اثر