تسبيب است زن پيغمبر اگر كار بدى را آشكارا كند هم كار بد كرده و هم
از شأن پيغمبر در نظر مردم كاسته است لذا در مقابل هر يك عذاب مىبيند و اگر كار
نيك انجام دهد بر شأن و موقعيّت پيغمبر افزوده است اين دو اعتبار در باره زنان
ديگر نيست.
2-يانِساءَالنَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَالنِّساءِإِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا
تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا
مَعْرُوفاًاحزاب:
32. ظاهرا در اينجا نيزلَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَالنِّساءِراجع به تسبيب است يعنى اگر تقوى
كنيد مانند زنان ديگر نيستند كه تقواى شما باعث تحكيم موقعيّت پيامبر و سبب تضاعف
اجر شما است ولىفَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِشامل زنان ديگر نيز هست.
راجع باين آيه در «قرر» مشروحا
از دو جهت بحث كردهايم رجوع شود.
4- بعد
از آيهوَ
قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَدر يك آيه براى عموم نيكوكاران اعمّ از زنان و مردان وعده مغفرت و
بهشت آمده است كهإِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ ...أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ
مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماًاحزاب: 35.
بنظر ميايد كه آمدن اين آيه بعد از خطابات ويژه زنان آنحضرت براى
آنست كه تبعيض در ميان زنان و مردان از حيث نيكوكارى بنظر نيايد بعبارت ديگر همه
نيكوكاران اعمّ از زنان و مردان مورد رضايت خداوندىاند النهايه در زنان آنحضرت
اين تسبيب بوجود آمده است.
53. بموجب
اين آيه نميشود زنان آنحضرت را بعد از وفاتش تزويج كرد، در «امّ» تحت
عنوان امّهات مؤمنين در باره اين آيه مفصّلا صحبت شد و گفتيم: بنقلى علّت نزول
اين