تَنَزُّلْ: در صحاح، قاموس و اقرب آنرا نزول با مهلت و تأنى گفته استوَ ماتَنَزَّلَتْبِهِ الشَّياطِينُ ...
شعراء: 210. قرآن را شياطين نازل نكردهاند ميشود مهلت و تدريج را از
آيهاللَّهُ
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَيَتَنَزَّلُالْأَمْرُ بَيْنَهُنَطلاق: 12. فهميد كه نزول امر
تدريجى است.
تَنْزِيلوإِنْزَال
راغب ميگويد: تنزيل در آنجاست كه نازل كردن تدريجى و دفعهاى بعد از
دفعه ديگر باشد ولى انزال اعمّ است و بانزال تدريجى و دفعى اطلاق ميشود در اقرب
الموارد ميگويد:
بقولى تنزيل، تدريجى و مرّة بعد اخرى است و انزال اعمّ ميباشد. در
صحاح ترتيب را از معانى تنزيل شمرده است ولى عدّهاى از اهل لغت ما بين انزال و
تنزيل فرقى قائل نشدهاند.
ميشود فرق ما بين آندو را از بعضى آيات استفاده كرد مثلا در آيهوَ قُرْآناً فَرَقْناهُ
لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَنَزَّلْناهُتَنْزِيلًااسراء: 106. «فَرَقْناهُ»و «عَلىمُكْثٍ»قرينه است بر اينكه مراد از «نَزَّلْناهُ»انزال
تدريجى است.
نزول قرآن مجيد
بضرورت ميدانيم كه نزول قرآن برسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بتدريج
و در عرض بيست و سه سال بوده است. ولى در قرآن آياتى داريم كه ظهور بلكه صريح آنها
نزول تمام قرآن در يك ماه و يك شب است مثلشَهْرُ رَمَضانَ الَّذِيأُنْزِلَفِيهِ الْقُرْآنُ ...بقره: 185.
اين آيه روشن است در اينكه قرآن بتمامه در ماه رمضان نازل شده و آيهإِنَّاأَنْزَلْناهُفِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ
...دخان:
3. دلالت
دارد كه در يك شب از ماه رمضان نازل گشته و آيهإِنَّاأَنْزَلْناهُفِي لَيْلَةِ الْقَدْرِقدر: 1. صريح است در اينكه آنشب شب
قدر بوده است، بنا بر اين توفيق ميان اين دو مطلب چطور است؟
بنظر بعضى مراد از نزول قرآن در رمضان و در شب قدر ابتداء نزول آن
است يعنى شروع نزول