تهيّه ميشود و رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» در اينها چيست: بنظر ميايد كه جواب همه اينها دروَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ
إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ مانُنَزِّلُهُإِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍحجر: 21.
باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب
خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد.
ميشود گفت: ذرّات آهن در اشعّه كيهانى و گازهاى هوا و غيره است و از
آسمان بزمين ميبارد، ميشود گفت: نطفه حيوانات از هوا ميبارد همانطور كه ميكروبها
بر گوشتها و پنيرها ميبارد و مخمّرها بر آب انگور ميبارند، بعضىها «رَسُولًا»را جبرئيل
گفتهاند ولى جملهيَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِآنرا ردّ ميكند.
نُزُل: (بضمّ ن، ز): آنچه براى ميهمان آماده شده تا بر
آن نازل شود چنانكه در قاموس گويد: آنرا منزل نيز گفتهاند راغب گويد: «النُّزُلُ:
ما يُعدّلِلنَّازِلِمن الزَّاد».
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ
جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِنُزُلًاكهف: 107. باهل ايمان و عمل جنّات فردوس منزل يا مهيّا شده است.وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنَ
الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ.فَنُزُلٌمِنْ حَمِيمٍ. وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍواقعة: 92- 94. امّا اگر از
مكذّبين و گمراهان باشد پس براى اوست آماده شدهاى از آب جوشان و انداخته شدن بآتش
بزرگإِنَّا
أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَنُزُلًاكهف: 102. نَزْلَة:
يكبار نازل شدنوَ لَقَدْ رَآهُنَزْلَةًأُخْرىنجم: 13. در يك نزول ديگر او را ديده است.
مُنْزَل: (بصيغه مفعول) مصدر ميمى و اسم مفعول استوَ قُلْ رَبِأَنْزِلْنِيمُنْزَلًامُبارَكاً ...مؤمنون:
29. بگو
پروردگارا مرا از كشتى فرود آور فرود آوردن مباركى و در آيهأَنْ يُمِدَّكُمْ
رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِمُنْزَلِينَآل عمران: 124.