است كه نوعى آسان كردن كار ميباشد چنانكه در مجمع و صحاح گفته است
معنى آيه دوم چنين است:
امّا آنكه انفاق و تقوى كند و وعده نيكوى خدا را تصديق نمايد موفّق
ميكنيم او را بحالت و خصلتى كه كارهاى خدا پسند را بىآنكه سنگينى احساس كند انجام
ميدهد هر قدر تقوى بيشتر باشد عمل نيك آسانتر خواهد بود، تطوّع و رغبت سبب سهولت
است يا او را موفّق و آماده ميكنيم بحيات سعيده كه زندگى بىملال آخرت باشد.
در آيه اوّل موصوف يسرى ظاهرا دعوت و طريقه باشد يعنى تو را موفّق
ميكنيم بدعوت و طريقهايكه در آن آسانى است و شايد مراد حالت و خصلت باشد مثل شرح
صدر يعنى تو را موفّق ميكنيم بحالتيكه سنگينى مأموريّت را كم احساس كنى.
يسير: آسان.وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِيَسِيراًنساء: 30. اين كار بر خدا آسان است
همچنين است ميسورفَقُلْ لَهُمْ قَوْلًامَيْسُوراًاسراء: 28.
با آنها بزبانى نرم سخن بگو يا وعدهاى بده كه آسان باشد.
مَيْسَرَة: آسانى و توانگرى. كه بوسيله ثروت كارها آسان ميشودوَ إِنْ كانَ ذُو
عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلىمَيْسَرَةٍبقره: 280. اگر قرضدار در تنگى باشد وظيفه مهلت دادنست تا زمان وسعت
و سهولت اداء دين.
مَيْسِر: قمار. قمار باز را ياسر گويند بقولى قمار را از آن ميسر گويند كه
بوسيله آن مال ديگران آسان و بىزحمت بچنگ ميايد.
إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُوَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ
فَاجْتَنِبُوهُمائده: 90. خمر، قمار، بتها، تيرهاى قمار پليد و از كار شيطان
ميباشند از آنها بپرهيزيد.