اى بسا يك كلمه نعمتى را از دست ميگيرد در مصباح آنرا اعمّ از مسكوك
و غيره گفته است كلمه امام عليه السّلام نيز مفيد آنست.
ورى:مواراة
بمعنى پوشيدن و مستور كردنست.يا وَيْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِفَأُوارِيَسَوْأَةَ أَخِيمائده: 31. اى واى بر من آيا عاجز
شدم از اينكه مانند اين زاغ باشم و جنازه برادرم را مستور كنم.
تَوَارى: مستور شدنحَتَّىتَوارَتْبِالْحِجابِص: 32. تا آفتاب بپرده نهان شد.
إِيرَاء: آتش افروختن. «وَرِيَالزّند: خرجت ناره» آتش سنگ خارج شد «أَوْرَىالزّند: اخرج ناره»-أَ فَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِيتُورُونَ. أَ أَنْتُمْ أَنْشَأْتُمْ
شَجَرَتَها ...واقعة: 71 و 72. خبر دهيد از آتشيكه ميافروزيد آيا چوب آنرا شما
بوجود آوردهايد؟
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً.فَالْمُورِياتِقَدْحاًعاديات: 1 و 2. قسم بدوندگان نفس
زن. پس قسم بآتش افروزان با زدن سمّ رجوع شود به «عدو».
وَرَاءَ:وراء بمعنى پس و پيش است (امام و خلف) و در هر دو بكار ميرود چنانكه
راغب و ديگران تصريح كردهاند در اقرب الموارد گويد:
آن از اضداد است طبرسى معناى اصلى آنرا «پس» ميداند
و در جلو و پيش بطور اتساع بكار رفته است.
فيومى در مصباح ميگويد: وراء كلمهايست مؤنّث بمعنى زمان بعد و زمان
قبل و اكثر در اوقات بكار رود زيرا وقت پس از انسان ميايد و در وراء انسان واقع
شود و اگر انسان آنرا درك كند در پيش انسان واقع گردد، استعمال آن در اماكن جايز
است و در قرآن آمدهوَ كانَوَراءَهُمْمَلِكٌ (كهف: 79) يعنى پيش از آنها پادشاهى بود (باختصار).
فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ وَ مِنْوَراءِإِسْحاقَ يَعْقُوبَهود: 71. آنزن را باسحق و از پى
اسحق، يعقوب را نويد داديم.