پشت بمكّه نماز خواند. نظير آنرا از زراره از حضرت صادق عليه السّلام
نيز نقل كرده است.
الميزان گويد: اين آيه توسعه قبله است از حيث جهت نه مكان. المنار
گفته: بقول بعضى اين آيه پيش از دستور بقبله معيّن نازل شده است ...
بنظر نگارنده: اگر ثابت شود كه آيه راجع بنماز استحبابى است هيچ و گر
نه: ظاهرا مقدّمه تحويل قبله است و خداوند خواسته با اين آيه زمينه تحويل قبله را
فراهم آورد كه اگر روزى قبله از بيت المقدس به كعبه برگردانده شد نبايد وحشت كرد و
غير ممكن دانست زيرا همه جهات مال خدا است و بهر كجا رو كنيد با خدا روبرو هستيد.
و يا منظور نماز خواندن نيست بلكه اشاره باحاطه خداست نسبت بهر جا و
هر مكان.
2-وَ لِكُلٍوِجْهَةٌهُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ ...بقره: 148. «وِجْهَةٌ»بكسر واو آنست كه انسان بآن رو ميكند مثل قبله. يعنى براى هر قوم
قبلهاى است كه بآن رو ميكند (و بحسب اقتضاء وقت بر آنها تشريع و تعيين شد و حكم
تكوينى نيست كه قابل تبديل نباشد) در كارهاى خوب پيشروى كنيد كه آن مهمّ است.
3-فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِوَجِيهاًاحزاب: 69. وجيه بمعنى ذو جاه و
محترم است يعنى: خدا موسى را از اذيتيكه ميكردند و نسبتيكه ميدادند مبرّى نمود و
او پيش خدا محترم و عزيز بود.
وحد:راغب گويد: وحدة بمعنى انفراد است، واحد در اصل چيزى است كه مطلقا
جزئى ندارد، سپس آن در هر موجود بكار ميرود.