ميثاق بمعنى پيمان اكيد استقالَ لَنْ أُرْسِلَهُ
مَعَكُمْ حَتَّى تُؤْتُونِمَوْثِقاًمِنَ اللَّهِ ...يوسف: 66. گفت: هرگز او را با شما نخواهم فرستاد تا پيمان محكمى از
خدا بدهيد كه او را بياوريد.
موثق سه بار در قرآن مجيد آمده است سوره يوسف: 66- 80.
مِيثَاق: چنانكه گفته شد بمعنى پيمان محكم استوَ إِذْ أَخَذْنامِيثاقَبَنِي إِسْرائِيلَ لا
تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ...بقره: 83.
راغب ميگويد: ميثاق پيمانى است كه با سوگند و عهد تأكيد شده باشد.
ميشود گفت: ميثاق مصدر نيز بكار ميرود بمعنى محكم كردن چنانكه در
جوامع الجامع و كشّاف در ذيل آيهالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِمِيثاقِهِبقره: 27. گفته است. ضمير «مِيثاقِهِ»اگر به «عَهْدَ»برگردد
معنى اين است كه پيمان خدا را بعد از استوار كردن آن ميشكنند و اگر راجع به «اللَّهِ»باشد
منظور محكم كردن خدا است بنظر نگارنده ضمير راجع به «اللَّهِ»و مفعول ميثاق كه «عَهْدَ»باشد محذوف است يعنى عهد خدا را نقض ميكنند پس از آنكه خدا آنرا
بوسيله ارسال رسل محكم و استوار كرده است در «عهد» گفتهايم
كه ظاهرا مراد از عهد فهم و عقل و درك بشر است كه در ذات او گذاشته شده و مراد از
ميثاق محكم كردن آنست بوسيله انبياء و رسل عليهم السلام.
وثن:بت.
جمع آن اوثان است در مصباح گويد: خواه از سنگ باشد يا چوب يا غير آنفَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ
مِنَالْأَوْثانِوَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ
الزُّورِحج:
30. از
پليد بدور باشيد كه بتهااند و از قول باطل اجتناب كنيد، اوثان در سوره عنكبوت 17 و
25 نيز آمده است.
محمد عبده در شرح آن گفته «وَثَنَفلان بالمكان» يعنى: در مكانش ثابت و دائم شده صنم را از آن وثن
گفتهاند كه نصب شده و در يك حال ثابت است. كلبى در كتاب الاصنام