(خون) ميدهد اگر آن بريده شود انسان ميميرد موتون بمعنى مقطوع الوتين
است.
در اقرب الموارد گويد: آن رگى است در قلب در صورت قطع شدن انسان
خواهد مرد و از ابن سيّده نقل كرده: رگى است چسبيده بقلب از باطن كه خون را بهمه
رگها ميرساند و آن نهر بدن است (شريان).
يعنى اگر پيامبر از خود چيزى جعل كرده و بما نسبت دهد از دست راستش
گرفته و شريانش را قطع ميكنيم. گرفتن از دست راست ظاهرا اشاره باذلال است چنانكه
از دست مجرم ميگيرند.
آيه تهديد شديدى است نسبت به حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله در
صورت جعل چيزى از جانب خودش. اين لفظ فقط يكبار در قرآن مجيد آمده است.
وثق:وثوق،
ثقه بمعنى اعتماد است. «وَثِقَبهوُثُوقاًوثِقَةً» يعنى باو اعتماد كرد.وَثَاقَةًبمعنى محكم و ثابت شدن است «وَثُقَوَثَاقَةً: قوى و ثبت» فعل اوّلى از باب حسب يحسب و فعل دوّمى از باب كرم يكرم
ميباشد.
مُوَاثَقَه: معاهده محكم.وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمِيثاقَهُالَّذِيواثَقَكُمْبِهِمائده: 7. ياد كنيد پيمان اكيد خدا
را كه از شما پيمان گرفته است.
إِيثَاق: بستن. «أَوْثَقَهُفى الوثاقإِيثَاقاً» يعنى او را بريسمان بستفَيَوْمَئِذٍ لا
يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ. وَ لايُوثِقُوَثاقَهُأَحَدٌفجر: 25 و 26.
وَثَاق: مصدر است بمعنى بستن چنانكه طبرسى گفته. ضمير (عَذابَهُ-وَثاقَهُ) چنانكه گفتهاند راجع بخدا است
يعنى: آنروز كسى مانند عذاب خدا عذاب نميكند و كسى مانند بستن خدا نمىبندد.
وِثَاق: بكسر و فتح اول چيزى است كه با آن مىبندند مانند زنجير و ريسمان. و
نيز مصدر است چنانكه از مجمع نقل شد.حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّواالْوَثاقَ ...محمد: 4.
چون كافران را از كار انداخته و اسير گرفتيد ريسمان را محكم كنيد.