وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْيَتِرَكُمْأَعْمالَكُمْمحمد: 35. وتر در آن بمعنى نقص است
«وَتَرَماله و حقّه: نقصه ايّاه» در جوامع
الجامع فرموده: آن از «وَتَرْتُالرّجل» است يعنى از او كسى را كشتم و در واقع آنست كه او را از مال
يا كسانش تنها گذاشتم و جدا كردم از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله منقول است
هر كه نماز عصر از او فوت شود گوئى از اهل و مالش تنها مانده است
معنى آيه چنين ميشود: خدا با شماست و اعمال شما را تنها و بى ثواب نميگذارد. عمل
بىثواب عمل تنها مانده است چه تعبير شگفتى!!!.
ثُمَّ أَرْسَلْنا رُسُلَناتَتْراكُلَّ ما جاءَ أُمَّةً
رَسُولُها كَذَّبُوهُمؤمنون: 44.
تترى در اصل وترى است با واو، الف آن براى تأنيث ميباشد زيرا رسل
باعتبار جماعت مؤنّث است (كشّاف و بيضاوى) و تترى بمعنى پى در پى است يعنى فردى
بعد از فردى معنى آيه: سپس پيامبران خود را پشت سر هم فرستاديم هر وقت بامّتى
پيامبر- شان آمد تكذيبش كردند. در مصباح گفته: «جاءُواتَتْرَىاىْ مُتَتابعينَوَتْراًبَعْدَوَتْرٍ» در نهج البلاغه خطبه 163. در باره طاووس فرموده: