بنظر ميايد: خواهش نفسانى را از آن هوى ناميدهاند كه انسان را بعذاب
آخرت و مهلكه دنيا ساقط ميكند چنانكه راغب آنرا از بعضى نقل كرده است.
لا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَ أَفْئِدَتُهُمْهَواءٌابراهيم: 43. هواء را در آيه و لغت
بمعنى حالى گفتهاند يعنى:
پلكشان بهم ميخورد و قلبشان (از تعقّل) خالى است. مثلوَ تَرَى النَّاسَ
سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارىحجّ: 2. راغب گويد يعنى در خالى بودن مثل هوا است. شخص ترسو را هواء
گويند زيرا قلبش از جرئت خالى است.
هَاوِيَة:وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ. فَأُمُّهُهاوِيَةٌقارعة: 8 و 9. طبرسى ذيلوَ النَّجْمِ إِذاهَوىفرموده آتش را از آن هاويه
گفتهاند كه اهل عذاب را از اعلى باسفلش ساقط ميكند. بنظر نگارنده شايد بدانجهت
باشد كه شخص را به بدبختى و خذلان ساقط ميكند يعنى هلاك و ذليل ميكند و آن در اصل «هاوِيَةٌبِالانْسانِ فِى الْخِذْلانِ» است
مثلتَهْوِيبِهِ الرِّيحُ فِي مَكانٍ
سَحِيقٍحج:
31.
يعنى: امّا آنكه وزنها و اعمالش خفيف شده جايگاهش و محلّيكه در آن
آرام ميگيرد هاويه است.
رجوع شود به «امّ».
هيئ:تهيئه بمعنى آماده كردن استوَهَيِّئْلَنا مِنْ أَمْرِنا
رَشَداًكهف:
10. از
اين كار براى ما نجاتى پيش آور.
أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِكَهَيْئَةِالطَّيْرِ فَأَنْفُخُ
فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِآل عمران: 49. هيئة بمعنى صورت و
شكل و حال و كيفيّت است.
از بيضاوى نقل شده: تهيئه احداث هيأة شىء است. آن در آيه بمعنى شكل
است يعنى: من از گل شكل پرنده درست ميكنم و در آن ميدمم باذن خدا زنده شده و پرنده
ميشود.