ناگفته نماند: چيزى بر خدا از چيز ديگر آسانتر و دشوارتر نميتواند
باشد و همه نسبت بخدا يكسانند و گرنه لازم ميايد كه خدا كاريرا با مشقّت انجام دهد
و آن سبب عجز خداست (معاذ الله).
بنظر ميايد اهون بودن خلقت دوّم نسبت بذات آنست كه پيداست شروع هر
چيز از اعاده آن پر معونهتر است يعنى:
اعمال قدرت در اعاده آفرينش كمتر از اعمال آن در آفرينش اوّل است.
الميزان بعد از نقل و ردّ جوابهاى اشكال، نظر داده كه: اهون نسبت
بكار مردم است يعنى چون اعاده شىء نسبت بمردم آسان است پس نسبت بخدا آسانتر است،
در اثبات اين مطلب از ذيل آيه كهوَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلى فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِاست.
استفاده كرده كه عميق و قابل دقّت است.
*هُون: (بضمّ-
ه) و هوان و مهانت بمعنى ذلّت و خوارى است. در قرآن مجيد فقط با همزه باب افعال
تعديه شدهوَ
مَنْيُهِنِاللَّهُ فَما لَهُ مِنْ
مُكْرِمٍ ...حج:
18. آنكه خدا خوارش كند او را عزيز كنندهاى نيست.
الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَالْهُونِانعام: 93. امروز كيفر داده ميشويد
عذاب خوارى را يعنى عذابى را كه بوسيله آن خوار ميشويد لذا بعضى آنرا «عذابذى الهون» گفتهاند در جوامع
الجامع هون را خوارى شديد فرموده است.
هوى:هُوِيّ (بضمّ هاء و فتح آن) بمعنى فرود آمدن است «هَوَىالشىءهُوِيّاًوهَوِيّاً: سقط من علو الى اسفل» چنانكه در قاموس و اقرب الموارد و در مجمع ذيلوَ النَّجْمِ إِذاهَوىگفته است.