مطلق بكتاب ديگرى حواله داده كه اطلاعى از آن نداريم. در سيره ابن
هشام كه در اواخر قرن دوم هجرى نوشته شده اين عبارات هست: «هَلَكَعبد الله ابو رسول الله صلّى اللّه عليه و آله»- «هَلَكَابو طالب-هَلَكَتْخديجة بنت خويلد» از اين معلوم
ميشود كه هلاك در آن عصر بمعنى مرگ عادى بوده است.
تباهى و از بين رفتن
در آياتى نظيرلِيُفْسِدَ فِيها وَيُهْلِكَالْحَرْثَ وَ النَّسْلَ ...بقره: 205.
117. مراد
تباه شدن و از بين رفتن است كه از مصاديق هلاك ميباشد.
هلاك بوسيله عقوبت
بيشتر موارد استعمال آن در قرآن عزيز همان هلاكت بوسيله عذاب است
مثلوَ
أَنَّهُأَهْلَكَعاداً الْأُولىنجم: 50.وَ كَمْأَهْلَكْنامِنَ الْقُرُونِ مِنْ
بَعْدِ نُوحٍاسراء: 17.
ناگفته نماند فعل هلك در قرآن مجيد همواره لازم بكار رفته و متعدى آن
از باب افعال استعمال شده است ولى در صحاح و اقرب الموارد است كه بنو تميم هلك را
متعدى (نيز) بكار ميبرند. و نيز ناگفته نماند: كلمه هلاكت در كلام عرب بكار نرفته
ظاهرا آن فقط در افواه معمول شده و مأخذ صحيحى ندارد.
هلل:إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ
الْخِنْزِيرِ وَ ماأُهِلَبِهِ لِغَيْرِ- اللَّهِبقره: 173. اهلال بمعنى بلند كردن
صدا است. در مصباح المنير گويد: «أَهَلَالمولود» بچّه وقت ولادت فرياد كرد. «أَهَلَالمحرم» شخص محرم صدايش را به تلبيه احرام بلند كرد. و هر كه آوازش
را بلند كند گويند «اهلّاهلالا». در مجمع گفته:
هلال مشتق است از «اسْتَهَلَالصّبى» يعنى بچه در وقت ولادت گريه يا فرياد كرد، ماه را از آن هلال
ناميدهاند كه بديده شدن آن مردم صدا بلند كرده بيكديگر نشان ميدهند. و نيز
فرموده: