و نيز آن گاهى بر سبيل استخفاف است مثلقالَفَاهْبِطْمِنْها فَما يَكُونُ لَكَ
أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهااعراف: 13. كه در باره شيطان و بر سبيل استخفاف است و نحوقِيلَ يا نُوحُاهْبِطْبِسَلامٍ مِنَّا وَ
بَرَكاتٍ عَلَيْكَهود: 48. كه بجاى استخفاف تعظيم است.
اهْبِطُوامِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْبقره: 61. هبوط در اين آيه بمعنى
حلول و دخول است چنانكه از مجمع نقل شد يعنى: موسى عليه السّلام ببنى اسرائيل گفت
بشهرى داخل شويد و در آن مسكن گزينيد در آنجا آنچه خواهيد براى شما هست. در قاموس
و اقرب نيز باين معنى تصريح شده است در نهج البلاغه نامه 18 بعبد اللّه بن عباس
مينويسد:
«اعْلَمْأَنَّ الْبَصْرَةَمَهْبِطُإِبْلِيسَ».
ظاهرا مراد از آن محل حلول است.
قُلْنَااهْبِطُوامِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ
تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَبقره: 38. اين آيه در باره خروج
آدم و زنش از بهشت استقالَاهْبِطامِنْها جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّطه:
123. اين
آيه نيز در باره آندو است ظاهرا مراد از «اهْبِطُوا»بقرينهفَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ ...آدم و زنش و مطلق آدميان است گر چه
آنوقت جز دو نفر نبودند و در آيه «اهْبِطا»خطاب بآن دو نفر است ولىبَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي
هُدىً ...
باز راجع بعموم است.
نميشود از «اهْبِطُوا ...-اهْبِطا» استفاده كرده كه باغ آدم و حوّا در
آسمان بود و از آن فرود آمدهاند شايد آن مثليا نُوحُاهْبِطْباشد كه بمعنى خارج شدن از كشتى
است و اگر شبهه را قوى گرفتيم بايد گفت محليكه آدم و زنش در آن بودند در بلندى
بود، اينها در صورتى است كه ماجراى هبوط آدم بطور تمثيل نباشد.
هباء
غباروَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا. فَكانَتْهَباءًمُنْبَثًّاواقعة: 5 و 6. كوبيده شود كوهها
بطور كامل و غبار پراكنده گرددوَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ