و دانستن آنها بدانيم كه غير آنها صغيرهاند بشرط آنكه در صغيره
اصرار نداشته باشيم.
اگر گويند: قرآن مجيد مقدارى از گناهان را در اثناء آيات و سور ياد
كرده و آنوقت در بعض آيات ديگر فرموده:إِنْ تَجْتَنِبُواكَبائِرَما تُنْهَوْنَ عَنْهُ- ...الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَكَبائِرَالْإِثْمِاز كجا بدانيم كه كبيره و صغيره
كدام است؟
گوئيم: لا اقلّ بايد قبول كرد كه مسلمانان پس از شنيدن لفظ كبائر
مأمور بودند از صاحب شرع بپرسند و بدانند كبائر كداماند.
در روايات براى تعيين كبائر دو طريق داريم يكى عنوان كلّى و مشخّص
ديگرى تعداد فرد فرد كبائر.
اول- عنوان كلى همان است كه فرمودهاند: كبيره آنست كه خدا بمرتكب آن
وعده آتش داده است.
در كافى باب الكبائر از امام صادق عليه السّلام نقل كرده «
اين كلام كاملا روشن است زيرا تا گناه كبيره نباشد خدا ظاهرا راجع
بآن با آتش تهديد نمىكند. چند گناه در قرآن يافته است كه نسبت بآنها وعده آتش
داده شده است: