نيز كلمه «تُنْهَوْنَعَنْهُ»و «الْإِثْمِ»در آيات
فوق و ايضا آيات ديگر و روايات بالضرورة دلالت دارند بر اينكه مطلق گناهان اعمّ از
صغائر و كبائر واجب الاجتناباند، النهايه در آيات سه گانه گذشته بكبائر بنحو
خاصّى توجّه شده است و مورد اجتناب واقع گشتهاند.
لمم
امّا لمم اگر مراد از آن گناهان صغيره باشد چنانكه در صحاح صغائر
الذنوب گفته و راغب تعبير از صغيره دانسته در اينصورت ميشود گفت نظير «السيئات» در آيه اول است.
ولى بنا بر تفسير اهل بيت عليهم السلام كه آنرا گناه گاهگاهى فرمودهاند
شامل صغائر و كبائر است زيرا گناهيكه انسان گاهگاه مرتكب ميشود ممكن است صغيره يا
كبيره باشد، جمله «إِنَّرَبَّكَ واسِعُ
الْمَغْفِرَةِ ...»در
مقام تطميع بتوبه و يا وعده غفران است.
تفسير اهل بيت عليهم السلام مطابق واقع و لغت است در اينصورت مضمون آيه
سوم مطلب ديگرى است.
از روايات لمم
در كافى باب اللمم از امام عليه السّلام نقل كرده: لمم گناه بعد از
گناه است كه عبد بآن نزديك و مرتكب ميشود:
على هذا استثناء در «إِلَّااللَّمَمَ»متصل است و بقول صحاح و راغب منقطع خواهد بود.
كبائر كدام؟
از ابن عباس نقل شده گناهان همه كبيرهاند و هر آنچه خدا از آن نهى
كرده كبيره ميباشد طبرسى رحمه اللّه بعد از نقل اين سخن فرموده: اصحاب ما
(اماميّه) نيز بر اين قولند و