سعادت بعادت در زندگى اخروى معنائى نخواهد داشت در باره اهل بهشت
آمده:خالِدِينَ
فِيها لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًاكهف: 108. يعنى اهل بهشت در آن پيوستهاند و طالب تحوّل نيستند. اين
قهرا براى آنست كه نعمتهاى بهشتى براى آنها پيوسته تازه و لذّت آور است و سير و
خسته نميشوند.
قوم:جماعت مردان. در صحاح گفته: قوم بمعنى مردان است و شامل زنان نيست از
لفظ خود مفرد ندارد زهير در شعر خود گويد:
و ما ادرى و سوف اخال ادرى
أ قوم آل حصن ام نساء
نميدانم بگمانم بزودى خواهم دانست كه: آل حصن مردانند يا زنان.
و خداوند فرموده:لا يَسْخَرْقَوْمٌمِنْقَوْمٍ ...وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍحجرات:
11. گاهى
زنان نيز داخل قوماند بتبعيّت زيرا قوم هر پيامبر شامل مردان و زنان است، همچنين
است قول راغب در مفردات.
در اقرب الموارد گويد: جماعت مردان را قوم گفتهاند كه آنها قائم و
متصدى بكارهاى مهمّاند، اين لفظ مذكّر و مؤنّث آيد گويند: «قامالقوم و قامت القوم» در مجمع ذيل آيه فوق فرموده: خليل گفته: قوم
بمردان اطلاق ميشود نه بزنان چون بعضى با بعضى بكارها قيام ميكنند.
ناگفته نماند: در آيه فوق زنان بقرينه مقابله داخل در قوم نيستند ولى
در آيات ديگر قطعا زنان داخل در قوماند مثلقَدْ بَيَّنَّا الْآياتِلِقَوْمٍيُوقِنُونَبقره: 118.مِثْلُ ما أَصابَقَوْمَنُوحٍ أَوْقَوْمَهُودٍ أَوْقَوْمَصالِحٍ وَ ماقَوْمُلُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍهود: 89.
نميشود مراد از قوم در اين آيات فقط مردان باشند لذا بايد براى اخراج
زنان قرينه داشته باشيم.
بدين جهت راغب گفته: در تمام قرآن از قوم مردان و زنان اراده شدهاند
و حقيقت آن براى مردان است ولى قاموس معناى اولى آنرا «الجماعةمن الرّجال و النّساء معا» گفته است.