responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 66

يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً انسان: 6. و آيه‌ لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ‌ نحل: 31. و روايات شجره طوبى در روضة الواعظين مجلس 95 و بحار الانوار ج 8 ط جديد، و در رساله معاد از نظر قرآن و علم ص 127- 132 توضيح داده شده است.

2- در زندگى آخرت مردم يكديگر را مثل دنيا خواهند شناخت و حالات دنيا را بنظر خواهند آورد و دوستان و دشمنان خويش را ياد خواهند كرد رجوع شود به آيات‌ ... يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ ... يونس: 45. فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ. قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّي كانَ لِي قَرِينٌ ... صافات: 50.

تا آيه 57.

ايضا وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ ... طور: 25- 28. كه در باره گفتگوى اهل بهشت و يادآورى زندگى دنيا است.

ايضا يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ ... حديد: 12 و 13. كه در خصوص گفتگوى منافقان با مؤمنان است ايضا در سوره اعراف گفتگوى اهل بهشت با اهل جهنّم و در سوره مطففين خنديدن اهل بهشت از ديدن كفّار نقل شده است.

3- قرآن مجيد زندگى آخرت را مخلّد و جاودانى اعلام ميكند در دنياى فعلى اصل كهولت (آنتروپى) بر تمام مواد و نيروها حكم فرماست هر موجوديكه بحالت خود رها شود و امدادى بدان نرسد بطور تدريج بسوى هموارى و پيرى و سكون ميرود و اگر اين حالت در ماده نبود اصل بقا و ثبات در عالم حكومت ميكرد و ما در اين زندگى مخلّد ميشديم و از فنا اثرى نبود فرق دنيا با آخرت آنست كه در آخرت اصل كهولت از مواد برداشته خواهد شد، ذره بى‌انتها نوشته آقاى مهندس بازرگان ص 85 را مطالعه كنيد.

آيات‌ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ ق: 34.

«خالِدِينَ فِيها» و ده‌ها آيات ديگر ناظر باين مطلب‌اند و در نتيجه خستگى از يكنواخت بودن لذّتها و تبديل‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست