يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراًانسان: 6. و آيهلَهُمْ فِيها ما
يَشاؤُنَنحل:
31. و روايات شجره طوبى در روضة الواعظين مجلس 95 و بحار الانوار ج 8 ط جديد، و در
رساله معاد از نظر قرآن و علم ص 127- 132 توضيح داده شده است.
2- در
زندگى آخرت مردم يكديگر را مثل دنيا خواهند شناخت و حالات دنيا را بنظر خواهند
آورد و دوستان و دشمنان خويش را ياد خواهند كرد رجوع شود به آيات ... يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ
...يونس:
45.فَأَقْبَلَ
بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ. قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّي كانَ لِي
قَرِينٌ ...صافات:
50.
تا آيه 57.
ايضاوَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ ...طور: 25- 28. كه در باره گفتگوى
اهل بهشت و يادآورى زندگى دنيا است.
ايضايَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ
آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ ...حديد: 12 و 13. كه در خصوص گفتگوى
منافقان با مؤمنان است ايضا در سوره اعراف گفتگوى اهل بهشت با اهل جهنّم و در سوره
مطففين خنديدن اهل بهشت از ديدن كفّار نقل شده است.
3- قرآن
مجيد زندگى آخرت را مخلّد و جاودانى اعلام ميكند در دنياى فعلى اصل كهولت
(آنتروپى) بر تمام مواد و نيروها حكم فرماست هر موجوديكه بحالت خود رها شود و
امدادى بدان نرسد بطور تدريج بسوى هموارى و پيرى و سكون ميرود و اگر اين حالت در
ماده نبود اصل بقا و ثبات در عالم حكومت ميكرد و ما در اين زندگى مخلّد ميشديم و
از فنا اثرى نبود فرق دنيا با آخرت آنست كه در آخرت اصل كهولت از مواد برداشته
خواهد شد، ذره بىانتها نوشته آقاى مهندس بازرگان ص 85 را مطالعه كنيد.
آياتذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِق: 34.
«خالِدِينَفِيها»و دهها آيات ديگر ناظر باين
مطلباند و در نتيجه خستگى از يكنواخت بودن لذّتها و تبديل