6- مشغول شدن بكارى مثلإِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَتَقُومُأَدْنى مِنْ ثُلُثَيِ
اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُمزمّل: 20. كه بمعنى مشغول شدن بعبادت است ايضاوَ أَنْتَقُومُوالِلْيَتامى بِالْقِسْطِنساء:
127. و
شايد بمعنى دوام باشد يعنى پيوسته در باره يتيمها بعدالت رفتار كنيد.
اقامَة: را بر پا كردن و نيز ادامه شىء گفتهاند در قاموس گفته: «اقامالشّىء اقامة: ادامه و اقام
فلانا:
ضدّ اجلسه» در اين صورت معنى آياتيُقِيمُونَالصَّلاةَبقره: 3.
وَأَقِيمُواالصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَبقره:
43.فَأَقِمْوَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاًروم:
30. و
نظائر آنها چيست؟
1- طبرسى
فرموده: اقامه نماز آنست كه آنرا با حدود و فرائض آن انجام دهند «يُقِيمُونَالصَّلاةَ»يعنى نماز را بنحو كامل و احسن بجا
مياورند و از ابو مسلم نقل ميكند كه اقامه بمعنى ادامه است و «يُقِيمُونَالصَّلاةَ»يعنى نمازهاى واجبى را هميشه ميخوانند. زمخشرى با طبرسى همعقيده است
و ادامه را در مرتبه ثانى آورده بيضاوى نيز مانند آندو گفته است.
2- راغب
آنرا ادامه ميداند و «يُقِيمُونَالصَّلاةَ»را «يديمونفعلها و يحافظون عليها» گفته است سپس مثل طبرسى و زمخشرى گويد اقامه
شىء ايفاء كردن حق آنست.
3- المنار
آنرا نماز با توجه و از روى خلوص ميداند و هر نماز كه در آن توجّه نباشد صورت نماز
است.
بنظر نگارنده همه اين معانى در اقامه منظور است زيرا اقامه نماز كه
بدان مأموريم آن است كه نماز كامل و پيوسته بجا آوريم لذا در آيات بهمه آنها اشاره
شده است مثلالَّذِينَ
هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَمعارج: 23.الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَمؤمنون: 2.وَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ
يُحافِظُونَانعام:
92.