20. هر
وقت روشن شد در نور آن ميروند و چون تاريك گرديد ميايستند و توقف ميكنند.
3- ثبوت
و دواموَ
مِنْ آياتِهِ أَنْتَقُومَالسَّماءُ وَ الْأَرْضُ بِأَمْرِهِروم:
25. مراد
از قيام آسمان و زمين پيوسته بودن نظم جارى در آنهاست در مجمع فرموده: معناى قيام
ثبات و دوام است. و آن ايستادنى است كه تا خدا نخواسته نشستن ندارد.
4- عزم
و اراده. راغب در آيهإِذاقُمْتُمْإِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ ...مائده: 6. آنرا عزم و اراده گفته،
زمخشرى در وجه آن گفته: چون فعل مسبّب از اراده و قدرت است لذا مسبّب در مقام سبب
قرار گرفته. طبرسى فرموده: در اينجا اراده حذف شده و تقدير چنين است «إِذَاأَرَدْتُمُالْقِيامَإِلَى الصَّلوةِ» ايضا در آيهوَ إِذا كُنْتَ فِيهِمْفَأَقَمْتَلَهُمُ الصَّلاةَنساء: 102. نگارنده قول زمخشرى را
بهتر ميدانم.