طه نيز آمده است. راجع به سلوى در «سلو» سخن
گفتهايم كه پرنده بخصوصى بود و راجع به منّ هاكس در قاموس ميگويد: منّ چيزى است
كه خدايتعالى بر بنى اسرائيل آنگاه كه در دشت بودند در عوض نان برايشان نازل فرمود
كه در سفر خروج باب 16 بند 4 نان آسمانى خوانده شده است.
نگارنده گويد: بند چهارم باب 16.
سفر خروج در تورات چنين است:
«آنگاهخداوند بموسى گفت همانا من نان از
آسمان براى شما بارانم و قوم رفته كفايت هر روز را در روزش گيرند تا آنها را
امتحان كنم كه بر شريعت من رفتار ميكنند يا نه».
در المنار ميگويد: منّ مادّه چسبنده و شيرينى است مانند عسل كه از
هوا بر سنگ و برگ درختان مىنشيند، آن در اوّل مايع است سپس سفت و خشك ميشود و
مردم آنرا جمع ميكنند و از آنست ترنجبين.
در مجمع در باره آن چهار وجه نقل كرده ماده معروفى كه بر درختان
مىنشيند. چيزى است مانند صمغ كه بر درختان مىنشست و مثل عسل شيرين بود. نان
نازك. همه نعمتهائيكه خدا بىزحمت به بنى اسرائيل داد.
در اقرب الموارد گويد: منّ هر شبنمى است كه بر درخت و سنگ مىنشيند و
شيرين باشد و مانند عسل است و همچون صمغ ميخشكد مانند سيرخشت (شيرخشت) و ترنجبين.
ناگفته نماند: آمدن منّ بر بنى اسرائيل بصورت اعجاز بود لذا
باندازهاى نازل ميشد كه احتياج آنها را رفع ميكرد و ظاهرا شيرهاى مانند شيرخشت
بوده است و اللّه العالم.
مَنى:
(بر وزن فلس) بمعنى تقدير و اندازهگيرى است «منىلك المانى» يعنى اندازهگير براى تو اندازه گيرى كرد. نطفه را از آن
منىّ گويند كه با قدرت خداوندى اندازهگيرى شده است. (راغب)أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً
مِنْمَنِيٍيُمْنىقيامة: 37: آيا آب كمى نبود از
اندازه گرفته شدهاى كه اندازه گرفته ميشود؟وَ أَنَّهُ خَلَقَ
الزَّوْجَيْنِ