در روايت ديگرى نيز بآن اشاره شده باين سند كشى گويد بخطّ جبرئيل بن
احمد ديدم كه روايتم كرد محمد بن عبد اللّه بن مهران از احمد بن ابى نصر و محمد بن
سنان كه گفتند ... در آخر حديث هست كه ابن سنان گفت:
نظير اين آيه است آيه:وَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ
مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ وَ كُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِينَنمل: 87. بنا بر آنكه مراد از نفخ
صور نفخ اوّل و مراد از فزع، فزع مرگ باشد. ولى گفتهاند مراد نفخ صور دوم است
بقرينهوَ
كُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِينَو بقرينه آيه 89. همين سوره كه فرموده:مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ
فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ.
بنظر بعضى مراد از نفخ صور اعمّ است و «فَفَزِعَمَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ
اللَّهُ»از
آثار نفخ اوّل و «كُلٌّأَتَوْهُ داخِرِينَ»از آثار نفخ دوّم ميباشد.
بهر حال با اين آيه نميشود استدلال كرد كه ملائكه در قيامت نخواهند
مرد ولى مراد از «إِلَّامَنْ شاءَ اللَّهُ»در آيه اول كدام كسانند؟ اينكه
عدّهاى از بندگان خدا از صعقه اوّل جان سالم بدر خواهند برد يقين است ولى آنها
كداماند ميشود گفت ملائكه يا لا اقلّ قسمتى از آنهااند زيرا آنها حشر و نشرى و
عذاب و بهشتى ظاهرا ندارند و فقط واسطه فيض و كارگزاران عالم خلقتاند، اين احتمال
در نظر نگارنده نزديك بيقين است.
بقولى: آنها جبرئيل، ميكائيل، اسرافيل و عزرائيلاند كه بعدا خواهند
مرد. بقولى اين چهار نفر و حاملان