responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 247

راجع بر حكومت سليمان ميگفتند (كه ميگفتند سليمان ساحر است و اين حكومت را بوسيله سحر بدست آورده است) حال آنكه سليمان كافر نشد (و بوسيله سحر حكومت را بدست نياورد) بلكه بد كاران كافر شدند (كه نسبت حكومت او را بسحر دادند) و ايضا يهود پيروى كردند از آنچه (از سحر) در بابل بدو ملك بنام هاروت و ماروت نازل شده بود ولى آنها بكسى سحر نميآموختند مگر آنكه ميگفتند: ما فتنه و امتحانى هستيم كافر مباش و اينكه بتو ياد داديم در ضرر مردم بكار مبر، ولى آنها سحرى ياد ميگرفتند كه بوسيله آن ميان مرد و زنش جدائى ميانداختند ...

درباره هاروت و ماروت بيشتر از اين چيزى نميدانيم و آنچه نقل شده هاروت و ماروت دو ملك بودند، اعمال بد مردم را ديدند، بدرگاه خدا شكايت كردند، خدا بآنها قوه شهوت داد، بروى زمين آمده، زنا كردند، خمر خوردند، به بت سجده كردند، قتل نفس نمودند و خدا عذابشان كرد محققين گفته‌اند اين قضيّه مجعول و از اسرائيليات است.

اين روايت بطور مرفوع در تفسير عيّاشى از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه حجيّت ندارد طبرسى رحمه اللّه آنرا در مجمع از تفسير عياشى نقل كرده و تصريح ميكند كه مرفوع است، معلوم است كه آنرا قبول ندارد.

نظير اين قصّه از درّ منثور سيوطى از عبد اللّه بن عمر نقل شده است.

در الميزان فرموده: اين قصّه خرافى است.

مرج‌: آميختن. طبرسى و راغب گويد: اصل مرج بمعنى خلط است.

مروج بمعنى اختلاط و مريج بمعنى مختلط است. مَرَجَ‌ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ. بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ‌ رحمن: 19- 20.

و نيز در لغت آمده «مرجت الدّابّة» حيوان را بچراگاه فرستادم معنى آيه:

دو دريا را بهم آميخت كه همديگر را ملاقات ميكنند ميان آندو حايلى است كه بهم تجاوز نميكنند. رجوع شود به‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست