در اينصورت در جمع و مفرد و مؤنّث يكسان ميباشد و صحيح است. ضمير
نسبت بلفظش مفرد و نسبت بمعنايش جمع آيد.
2- ماى
نكره بمعنى شىءإِنَّ اللَّهَنِعِمَّايَعِظُكُمْ بِهِنساء: 58. يعنى نعم شىء يعظكم به و مثلإِنْ تُبْدُوا
الصَّدَقاتِفَنِعِمَّاهِيَبقره: 271.
يعنى «نعمشىء هى».
«ما» در آيهإِنَّ اللَّهَ لا
يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًامابَعُوضَةًفَمافَوْقَهابقره:
26. ميشود
تأكيد و زايد باشد مثل «ما» در
آيهفَبِمارَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ
لِنْتَ لَهُمْآل عمران: 159. و شايد بمعنى شىء باشد يعنى «انيضرب مثلا شيئا بعوضة» در اينصورت بعوضه بدل است از ما.
3- استفهام
مثلماذا قالَ آنِفاًمحمد: 16. چه چيز گفت اكنون.
وَماتِلْكَ بِيَمِينِكَ يا مُوسىطه: 17.
4- شرطيّه
خواه زمانيّه باشد مثل:فَمَااسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْتوبه: 7. تا وقتيكه براى شما در
پيمان خويش ثابتاند براى آنها در پيمان خود ثابت باشيد و خواه غير زمانيّه مثلوَماتَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ
يَعْلَمْهُ اللَّهُبقره: 197.
5- ماء
تعجّب مانندفَماأَصْبَرَهُمْ عَلَى
النَّارِبقره:
175. چه صبورشان