بيرون آورد و اگر تركش كنى باز زبانش را بيرون مياورد، اين مثل آنان
است كه آيات ما را تكذيب كردهاند.
ظاهرا مراد آنست: همانطور كه سگ زبانش را با دم زدن شديد بيرون ميكند
خواه او را بزنى يا نزنى، آنشخص هم خواستش هواى نفس است خواه وسائل توفيق در
اختيارش باشد يا نباشد، مكذّبين هم عادتشان همان است خواه هدايتشان كنى يا نكنى.
و اللّه اعلم.
لهم:فَأَلْهَمَهافُجُورَها وَ تَقْواهاشمس: 8. لهم بمعنى بلعيدن است «لهمالشّىء لهما: ابتلعه بمرّة» الهام تفهيم بخصوصى است از جانب خدا يا
ملك كه مأمور خداست.
راغب گويد: الهام القاء چيزى است در قلب و مخصوص است باينكه از جانب
خدا و از ملاء اعلى باشد مثل قول حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله
«إِنَّالرُّوحَ الْأَمِينَ
نَفَثَ فِي رُوعِي».
معنى آيه: خدا فجور و تقواى نفس را بنفس تفهيم كرد و نفس انسانى را
طورى آفريد كه ذاتا خوب و بد و صلاح و فساد را ميفهمد. اين لفظ فقط يكبار در قرآن
آمده است.
لهو:مشغول شدن. چيزيكه مشغول ميكند «لهاالرّجل بالشّىء: لعب» اين مشغول شدن توأم با غفلت است.
راغب ميگويد: لهو آنست كه انسانرا از آنچه مهمّ است و بدردش ميخورد
مشغول نمايد.وَ
مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌانعام: 32. نيست زندگى دنيا مگر
بازى و مشغول كننده.
الهاء: مشغول كردن.لاتُلْهِكُمْأَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِمنافقون: 9. اموال و اولادتان شما
را از ياد خدا مشغول و غافل نكندرِجالٌ لاتُلْهِيهِمْتِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ...نور: 37. مراد اين كه تجارت و
فروختن آنها را از ياد خدا مشغول و غافل نميكند.
وَ أَمَّا مَنْ جاءَكَ يَسْعى. وَ هُوَ يَخْشى. فَأَنْتَ عَنْهُتَلَهَّىعبس: 8- 10. تلهّى مشغول شدن و
غفلت ورزيدن است يعنى: اما آنكه شتابان پيش تو ميايد