29. چون موسى مدت را تمام كرد و با اهلش براه افتاد ...
فَإِذاقَضَيْتُمْمَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَبقره: 200. در آيهفَلَمَّاقَضىزَيْدٌ مِنْها وَطَراً
...احزاب:
37. مراد تمام كردن حاجت بوسيله طلاق دادن است طبرسى فرموده: كسيكه بخواستهاش
برسد گويند: «قضىوطره» ايضا آيه:
إِذاقَضَوْامِنْهُنَّ وَطَراًدر ذيل همين آيه است.
5- فعل.
مثلفَاقْضِما أَنْتَقاضٍطه: 72. بكن هر چه ميكنى.
فَوَكَزَهُ مُوسىفَقَضىعَلَيْهِقصص: 15. گفتهاند «قضىعليه» يعنى مرگ را بر او وارد كرد و او را كشت ظاهرا «قضى» در اينگونه موارد بمعنى تمام كردن است يعنى موسى مشتى بر او زد و كار
او را تمام نمودوَ نادَوْا يا مالِكُلِيَقْضِعَلَيْنا رَبُّكَ قالَ إِنَّكُمْ ماكِثُونَزخرف: 77. گويند اى مالك پروردگارت
كار را بر ما تمام كند و ما را بميراند گويد شما ماندنى هستيد ايضا آيهلايُقْضىعَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوافاطر: 36. كار آنها تمام كرده
نميشود تا بميرند.
فَقَضاهُنَسَبْعَ سَماواتٍ فِي يَوْمَيْنِفصلت: 12. پرداخت آنها را و تمام
كرد، هفت آسمان در دو دوران. در اقرب الموارد آمده:
«قضىالشىء» كار را بطور محكم انجام
داد.
فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ...
ثُمَاقْضُواإِلَيَّ وَ لا تُنْظِرُونِيونس:
71. ظاهرا
قضا در اين آيه بمعنى اداء و تنفيذ است. و تعديه با «الى» براى
افاده ايصال و رساندن است چنانكه در المنار گفته يعنى كارتان را جمع و محكم كنيد
سپس همان تصميم و اراده را بر من برسانيد (و مرا بكشيد).
يا لَيْتَها كانَتِالْقاضِيَةَحاقّه:
27. گفتهاند:
ضمير «لَيْتَها»راجع بمرگ
در دنيا و ظاهرا قاضى بمعنى تمام كننده است يعنى كافر در آخرت ميگويد: اى كاش مرگ
دنيا كار مرا