responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 154

مستور ميگردد وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّساءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ‌ فِي أَنْفُسِكُمْ‌ بقره: 235. هر دو آيه در باره مستور در نفس است.

وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ‌ أَكْناناً نحل: 81. اكنان غارها و گودالهائى است كه انسان با پناه بردن بآنها از باد و باران و حيوانات محفوظ مانده و بهره‌هاى ديگر از آنها مى‌برد.

وَ جَعَلْنا عَلى‌ قُلُوبِهِمْ (أَكِنَّةً) أَنْ يَفْقَهُوهُ‌ انعام: 25. اكنّه جمع كنّ است بمعنى ظرف و غلاف و آنچه چيزى در آن مستور ميشود يعنى بر قلوب آنها پرده و سرپوشها قرار داديم از اينكه قرآن را بفهمند.

وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِينٌ. كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ‌ مَكْنُونٌ‌ صافات: 48 و 49. مكنون بقول طبرسى بمعنى محفوظ از هر شى‌ء است: در نزد اهل بهشت زنانى است سيمين تن درشت چشم گوئى تخم نهفته و محفوظند تخم تا در زير مرغ است سفيد برّاق و با صفا است در وصف غلمان و خدمتكاران بهشتى آمده: كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ‌ طور: 24. گوئى مرواريد مستور و نهفته‌اند وَ حُورٌ عِينٌ. كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ‌ واقعة: 22 و 23.

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ. فِي كِتابٍ‌ مَكْنُونٍ‌ واقعة: 77 و 78. ظاهرا مراد از كتاب مكنون امّ الكتاب است كه قرآن از آن نازل گرديده‌ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ‌ زخرف: 4.

كهف: غار وسيع. و اگر كوچك باشد بآن غار گويند نه كهف. چنانكه در قاموس و مجمع است ولى راغب آنرا مطلق غار گفته است در عبارت صحاح، قاموس، مصباح و اقرب قيد «المنقور» ذكر شده يعنى غار كنده شده. از اين بنظر ميايد كه كهف غار طبيعى نيست. اين لفظ شش بار در قرآن مجيد آمده و همه در سوره كهفند.

اصحاب كهف‌

داستان اصحاب كهف در قرآن ماجراى چند نفر جوان موحّد است كه نور ايمان در قلبشان تابيده و از

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 154
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست