در جوامع الجامع ذيل آيهأَ لَمْ يَرَوْاكَمْأَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِيس:
31. فرموده
اصل در «كم» استفهام است، در كم استفهاميّه
گوئيم: «كممالك» مال تو چقدر است در معنى
ميان كم خبرى و استفهامى پنج فرق ذكر كرده است. در آيهقالَ قائِلٌ مِنْهُمْكَمْلَبِثْتُمْكهف: 19. «كم» براى
استفهام است.
كمل:كمال و كمول بمعنى تمام است در صحاح و قاموس گفته:
«الكمال: التّمام» ميشود گفت: كمال وصفى است
بالاتر از تمام، مثلا تمام انسان آنست كه اعضايش ناقص نباشد و كمال انسان آنست كه
بعضى از اوصاف حميده را هم داشته باشد مثل علم و شجاعت لذا در قاموس آمده: «كمّله: اتمّه و اجمله» در مصباح گفته: «كمل» آنگاه
گويند كه اجزائش تمام و محاسنش كامل باشد.
ولى ظاهرا اين فرق در همه جا نيست بلكه اغلب كمال بمعنى تمام است.وَلِتُكْمِلُواالْعِدَّةَ وَ
لِتُكَبِّرُوا اللَّهَبقره: 185. تا عدّه روزهائى را كه روزه نگرفتهايد تمام كنيد (و روزه
بگيريد) و خدا را بزرگ بدانيد.
196. اين
ده روز روزه وظيفه كسى است كه قدرت قربانى ندارد. بنظر الميزان قيد «كامِلَةٌ»براى آنست
كه سه روز و هفت روز هر يك حكم مستقلّى است و هفت روز تمام كننده سه روز نيست بلكه
كامل كننده آنست.
على هذا كمال در آيه وصفى است ما فوق تمام و گرنه سه روز و هفت روز
هر يك بنوبت خود تماماند.
الْيَوْمَأَكْمَلْتُلَكُمْ دِينَكُمْ ...
براى مزيد توضيح لازم است اين آيه
را با صدر و ذيل آن نقل كنيم:حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ
لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ...ذلِكُمْ
فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ
اخْشَوْنِ الْيَوْمَأَكْمَلْتُلَكُمْ دِينَكُمْ وَقرشى
بنايى، على اكبر، قاموس قرآن - تهران، چاپ: ششم، 1412ق.