راجع باين آيه در «عهد» مشروحا
سخن گفتهايم، كلماتيكه ابراهيم عليه السّلام با آنها امتحان شده در آنجا گفتهايم
كه ظاهرا قربانى اسماعيل، اسكان دادن خانوادهاش در سرزمين خالى مكّه و نظير
آنهاست و علت اطلاق كلمات بر آنها بنظر من آنست كه دلالت بر ثبات و استقامت آنحضرت
داشتند.
وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَلِكَلِماتِاللَّهِانعام: 34.
لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا
تَبْدِيلَلِكَلِماتِاللَّهِيونس:
64. ظاهرا
مراد از كلمات در اينگونه آيات وعدههاى خداست.
كلام و كلم
كلام در استعمال قرآن مطلق سخن و دستور استوَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ
مِنْهُمْ يَسْمَعُونَكَلامَاللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُبقره: 75.إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ
عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِي وَبِكَلامِياعراف: 144.
ميشود گفت: كلام در اين آيه مصدر است يعنى من تو را برگزيدم
بدستورهاى خودم و بسخن گفتنم با تو.
كلم بفتح كاف و كسر لام جمع كلمه است و چهار بار در قرآن آمده و شامل
اسم و فعل و حرف است و بكمتر از سه كلمه اطلاق نميشودإِلَيْهِ يَصْعَدُالْكَلِمُالطَّيِّبُفاطر: 10.
كِلْتا:كلا و كلتا دو اسماند در لفظ مفرد و در معنى تثنيه اولى تأكيد مذكّر
و دومى تأكيد مؤنّث باشد و دائم الاضافهاندكِلْتَاالْجَنَّتَيْنِ آتَتْ
أُكُلَهاكهف:
33.إِمَّا
يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْكِلاهُمافَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍاسراء: 23. هر يك فقط يكبار در
كلام اللّه آمدهاند.
كَمْ:لفظى است بر دو وجه آيد يكى خبريّه كه مفيد كثرت است ديگرى
استفهاميّه بمعنى چقدر و اىّ عدد.
كَمْتَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍدخان:
25: چه
بسا باغها و چشمهها كه گذاشتند و رفتندكَمْأَهْلَكْنا مِنْ
قَبْلِهِمْ