دارد كه تأمين اين همه قاتلان و محافظين آنها را بعهده بگيرد، كوتاه
سخن آنكه قرآن در يك كلمه مطلب را تمام كرده و چنانكه گذشت فرموده «وَلَكُمْ فِيالْقِصاصِحَياةٌ يا أُولِي
الْأَلْبابِ»و
تصديق آنرا بصاحبان عقل واگذاشته آنها كه قصاص را مخالف مصلحت جامعه ميدانند أولو
الألباب نيستند با وجود اين در جامعههاى مزبور استثناها قائل شده و در موارد
مخصوص آنرا اجرا مينمايند و از راديوها و روزنامهها مىشنويم كه از قول خويش توبه
كرده و قصاص را پيش ميكشند.
3- اينكه
فرموده:الْحُرُّ
بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثىيعنى آزاد در مقابل آزاد، عبد در
مقابل عبد، زن در مقابل زن است اگر عبد، زن در مقابل زن است اگر بگوئيم مفهوم دارد
منظور اين ميشود:
آزاد را در مقابل آزاد ميكشند ولى اگر آزاد عبد را بكشد او را در
مقابل عبد نميكشند، و اگر اثبات حصر و تساوى و نفى امتياز باشد معنى اين ميشود: در
مقابل يك نفر فقط يكنفر بكشيد چنانكه رسم جاهليت قبل از اسلام و جاهليّت كنونى است
كه اولياء مقتول در صورت قوى بودن بجاى مقتول چندين نفر حتى ده نفر را ميكشتند و
ميكشند. و آيهوَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً
فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِاسراء: 33. مؤيّد احتمال دوم است كه ميگويد ولىّ مقتول اسراف در قتل
نكند يعنى در مقابل يكنفر فقط يك نفر بكشد و ...
آيهوَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ
الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ
بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَقِصاصٌفَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ...مائده: 45. كه درباره يهود است از
لحاظ وضع قصاص و عفو آن كه مضمون «فَمَنْتَصَدَّقَ بِهِ»است مثل آيه گذشته ميباشد والنَّفْسَ بِالنَّفْسِمطلق است يعنى نفس در مقابل نفس
است و در مقابل مقتول قاتل را ميكشند خواه مقتول مرد باشد يا زن و خواه عبد باشد
يا آزاد