و نيز چشم در مقابل چشم است تا آخر، همه مطلقاند و اگر فردى از روى
عمد چشم فرد ديگر را كور كند چشم او را كور ميكنند و فرقى بين جانى و جنايت شده
نيست.
«وَالْجُرُوحَقِصاصٌ»نيز
همينطور است و براى مطلق زخمها ضارب و مضروب هر كس باشد قصاص معيّن ميكند. و اللّه
اعلم.
ظاهرا: اين آيه تفسير آيهكُتِبَ عَلَيْكُمُالْقِصاصُاست و نفس در مقابل نفس و عضو در مقابل
عضو است بىآنكه امتيازى و فرقى از حيث آزاد، بنده، زن و مرد بودن در نظر باشد اين
است آنچه از بررسى قرآن مجيد بدست ميايد. و اللّه اعلم.
الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُقِصاصٌفَمَنِ اعْتَدى
عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْبقره: 194. ماه حرام در مقابل ماه
حرام است و اگر كسى احترام آنرا مراعات نكند طرف نيز مجبور بمراعات نيست و همه
محترمها داراى قصاص و مقابله بمثلاند و اگر كسى بشما تجاوز كرد همانطور باو تجاوز
كنيد.
قصف:شكستن «قَصَفَالشّىءقَصْفاً: كسره» لازم و متعدى هر دو آمده
استفَيُرْسِلَ
عَلَيْكُمْقاصِفاًمِنَ الرِّيحِاسراء: 69. راغب گويد: باد قاصف
آنست كه هر چه از درخت و بناء در مسيرش باشد ميشكند اين كلمه فقط يكبار در قرآن
آمده و گاهى معناى ازدحام ميدهد كه يكنوع دفع و شكستن يكديگر است در نهايه نقل شده
چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وارد مدينه شدند يكى از يهود گفت: