responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 133

تمليك نيز معنى كرده است. ظهور آيه نيز در تمليك است يعنى: اين برادر من است و نود و نه بز دارد و من فقط يك بز دارم ميگويد آنرا بمن تمليك نما و مرا در محاجّه غلبه كرد و اگر مراد كفالت و حفظ آن براى صاحبش بود ديگر محلى بمخاصمه نبود.

كِفل: (بكسر كاف) بمعنى نصيب، بهره، چند برابر و غيره آمده است در مجمع فرموده: كفل بمعنى نصيب و از «اكتفال بعير» مأخوذ است و آن اين است كه پلاسى بكوهان شتر بسته و سوار شوى در اينصورت مقدارى از پشت شتر اشغال شده است و آنمقدار همان كفل و نصيب است.

مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْها وَ مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ‌ كِفْلٌ‌ مِنْها وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مُقِيتاً نساء: 85. مقابله كفل با نصيب با ملاحظه معنى آيه روشن ميكند كه كفل بمعنى نصيب است.

يعنى هر كه واسطه شود واسطه خوبى براى او از آن بهره‌ايست و هر كه واسطه شود واسطه بدى براى او نيز از آن نصيبى خواهد بود خدا بهر چيز حفيظ و نگهدارنده است.

اين آيه صريح است در اينكه واسطه بودن در كار خوب و بد گناه و ثواب دارد.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ‌ كِفْلَيْنِ‌ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ... حديد: 28. در مجمع و جوامع الجامع كفلين را دو نصيب فرموده يعنى خدا بشما دو بهره از رحمت خويش ميدهد يكى براى ايمان برسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و ديگرى براى ايمان بپيامبران سلف صلوات اللّه عليهم.

راغب از بعضى نقل كرده كه مراد از تثنيه متوالى بودنست نه دو نابودن و خودش كفلين را رحمت دنيا و آخرت ميداند.

الميزان‌ «آمَنُوا» دوم را بعد از «آمَنُوا» ى اول بمعنى ايمان تامّ و كامل گرفته و گويد: اين ايمان بعد از

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست