تمليك نيز معنى كرده است. ظهور آيه نيز در تمليك است يعنى: اين برادر
من است و نود و نه بز دارد و من فقط يك بز دارم ميگويد آنرا بمن تمليك نما و مرا
در محاجّه غلبه كرد و اگر مراد كفالت و حفظ آن براى صاحبش بود ديگر محلى بمخاصمه
نبود.
كِفل: (بكسر كاف) بمعنى نصيب، بهره، چند برابر و غيره آمده است در
مجمع فرموده: كفل بمعنى نصيب و از «اكتفالبعير» مأخوذ است و آن اين است كه پلاسى بكوهان شتر بسته و سوار شوى
در اينصورت مقدارى از پشت شتر اشغال شده است و آنمقدار همان كفل و نصيب است.
مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْها وَ مَنْ
يَشْفَعْ شَفاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُكِفْلٌمِنْها وَ كانَ اللَّهُ
عَلى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتاًنساء: 85. مقابله كفل با نصيب با ملاحظه معنى آيه روشن ميكند كه كفل
بمعنى نصيب است.
يعنى هر كه واسطه شود واسطه خوبى براى او از آن بهرهايست و هر كه واسطه
شود واسطه بدى براى او نيز از آن نصيبى خواهد بود خدا بهر چيز حفيظ و نگهدارنده
است.
اين آيه صريح است در اينكه واسطه بودن در كار خوب و بد گناه و ثواب
دارد.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا
بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْكِفْلَيْنِمِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ
يَغْفِرْ لَكُمْ ...حديد: 28. در مجمع و جوامع الجامع كفلين را دو نصيب فرموده يعنى خدا
بشما دو بهره از رحمت خويش ميدهد يكى براى ايمان برسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
و ديگرى براى ايمان بپيامبران سلف صلوات اللّه عليهم.
راغب از بعضى نقل كرده كه مراد از تثنيه متوالى بودنست نه دو نابودن
و خودش كفلين را رحمت دنيا و آخرت ميداند.
الميزان «آمَنُوا»دوم را بعد از «آمَنُوا»ى اول بمعنى ايمان تامّ و كامل گرفته و گويد: اين ايمان بعد از