فقير يا لباس ده نفر فقير است.فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ
فَهُوَكَفَّارَةٌلَهُمائده: 45.
يعنى: هر كه از قصاص عفو كند آن عفو و تصدّق كفّاره گناهان اوست از
امام صادق عليه السّلام منقول است كه بقدر عفو و بقدر جنايتى كه بر او وارد شده از
گناهانش آمرزيده شود همچنين است تكفير سيّئاتوَيُكَفِّرْعَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْانفال: 29. مراد از آن پوشاندن و
از بين بردن آثار گناهان است و در «سيّئه» گفتيم
كه مراد از آن در غالب آثار معاصى است رجوع شود به «سيّئه».
كوافر: جمع كافره است يعنى زنان كافر و فقط يكبار در قرآن يافته استوَ لا تُمْسِكُوا
بِعِصَمِالْكَوافِرِوَ سْئَلُوا ما
أَنْفَقْتُمْ ...ممتحنه: 10.
يعنى: نكاح زنان كافر را نگاه نداريد بلكه آنچه از مهريّه دادهايد
بگيريد و رهاشان كنيد. در باره آيه در «عصم» و
در «طعم» ذيل عنوان طعام اهل كتاب و زنان
آنها توضيح داده شده است. كافور: در اقرب الموارد گويد:
كافور عطرى است از درختى كه در جبال هند و چين است بدست ميايد، درخت
آن سايه بزرگ دارد و كافور در جوف شاخهها و تركههاى آن ميباشد، رنگ كافور ابتدا
قرمز است و با تصعيد سفيد ميگردد.
ناگفته نماند غلاف ثمرهها و غنچه آنها را نيز كافور گويند كه ميوه
را پوشانده است.إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُهاكافُوراً. عَيْناً يَشْرَبُ بِها
عِبادُ اللَّهِانسان: 5 و 6. «عَيْناً»را اگر بيان كافور بگيريم، نتيجه اين ميشود كه كافور چشمهايست در
بهشت يعنى: نيكوكاران مياشامند از جامى كه مخلوط آن از كافور است و آن چشمهايست
كه بندگان خدا از آن مياشامند ظاهرا مراد از ابرار اصحاب يمين و از عباد اللّه
مقرّبوناند رجوع شود به «سابقون» و
«مقرّبون».
شايد مراد از كافور عطر مخصوص باشد كه بجام مخلوط شده و «عَيْناً»در تقدير «منعين» است در اينصورت