كافور نكره است نميشود بكافور دنيا قياس كرد. اينك مطالبى در زمينه
كفر:
كفر عنادى
آيا مراد از «كفروا- يكفرون-
كافرون- كفّار» آنهائىاند كه دانسته و از روى عمد حق را پرده پوشى و انكار
كردهاند يا بكفّاريكه عن جهل و از روى ندانستن كافراند نيز شامل ميباشد؟ بعبارت
ديگر آيا كافر عن عناد مورد عذاب آخرت است يا كافر عن جهل را نيز شامل است؟
ناگفته نماند: اين سؤال دو سؤال است.
اوّل: آيا مراد از كافر كسى است كه عن عناد كافر باشد يا اعمّ است؟
دوم: آيا عذاب آخرت براى كافر عنادى است يا همه را شامل ميباشد؟
بنظر ميايد: اطلاق كافر در قرآن اعمّ است و بهر دو قسم كافر شامل
ميباشد مثلا آيهإِنَّ الَّذِينَكَفَرُواسَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا
يُؤْمِنُونَبقره:
6. و نظائر آن صريحش در كفر از روى عناد و لجاجت است ايضا آياتيكه در باره عدّهاى
از كفّار آمدهوَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْنمل: 14. و يا موسى عليه السّلام
بفرعون ميگفت:لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلَّا رَبُّ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِاسراء:
102. يا در باره اهل كتاب آمده كه دانسته و روى عمد اسلام را انكار ميكردند مثلوَ إِنَّ فَرِيقاً مِنْهُمْ
لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَبقره: 146. و نيز در باره آنها
آمدهوَ
مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ
الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْآل عمران: 19. كه در «خلف» و
«امن» مشروحا گفته شده است.
از طرف ديگر اين آيات را ميخوانيملَقَدْكَفَرَالَّذِينَ قالُوا إِنَّ
اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ...لَقَدْكَفَرَالَّذِينَ قالُوا إِنَّ
اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍمائده: 72 و 73 معلوم است كه عدّهاى از آنها مطلب را ميدانستند ولى
براى حفظ مقام و يا عناد در برابر اسلام آنرا ميگفتند ولى عدّه زيادى از آنها
يقينا بدون توجّه