غَزْل: (بر وزن فلس) تابيدن و تابيده. مصدر و اسم هر دو آمده است بعبارت
ديگر: آن پنبه را بصورت نخ در آوردن است «غَزَلَتِالْمَرْأَةُ الْقُطْنَ وَ
الصُّوفَغَزْلًا: مَدَّتْهُ و فَتَلَتْهُ خِيطَاناً»وَ لا تَكُونُوا
كَالَّتِي نَقَضَتْغَزْلَهامِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا
بَيْنَكُمْ ...نحل: 92. و چون آنزن نباشيد كه رشته خويش را از پس تابيدن پنبه و
قطعه و قطعه كرد.
أَنْكاثاًجمع نكث بمعنى قطعهها است يعنى «نَقَضَتْغَزْلَهاوَ جَعَلَتْهُ انْكاثاً»
بملاحظه آيه ما قبلوَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا عاهَدْتُمْ وَ لا تَنْقُضُوا
الْأَيْمانَ بَعْدَ تَوْكِيدِها ...آيه فوق مثلى است درباره وفاى
بعهد يعنى در عهد و پيمان خويش ثابت قدم باشيد و مثل آن زن نباشيد كه ميرشت و پنبه
ميكرد. اگر بعهد خدا وفا نكنيد قول شما بىفايده و بىاثر خواهد بود مثل عمل آن زن
و در آنصورت بىاعتبار خواهيد بود.
در مجمع نقل شده: آن زن سفيهى بود از قريش با كنيزانش تا نصف روز
ميرشت آنگاه ميگفت: آنچه رشتهاند پنبه كنند و اين عادت او بود و نامش ريطه دختر
عمرو بن كعب بود و بوى سفيه مكّه گفتندى. چنانكه از كلبى نقل شده و بقولى مثلى است
كه خدا بناقض عهد زده. بنظر نگارنده مثل بودنش بهتر است و اشاره بزن بخصوصى نيست و
چون رشتن در آن روزگار كار زنان بود لذا در مثل زن ذكر شده است. و اللّه العالم.
در تفسير عياشى از امام صادق عليه السّلام منقول است: چون مسلمانان
بكلمه امير المؤمنين بعلى عليه السّلام سلام دادند رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
باوّل فرمود: برخيز بعلى بلفظ امير المؤمنين سلام كن.
گفت: آيا دستور خدا و رسول است فرمود: آرى. سپس بدوّم فرمود: