است و آن عذاب لازم و شديد ميباشد گويند: «فلانمغرم بالنساء» يعنى فلانى
بزنان ملازم است و بمفارقت آنها صبر ندارد. معنى آيه چنين است:
آنانكه گويند: خدايا عذاب جهنّم را از ما كنار كن كه عذاب آن لازم و
پيوسته است نظيروَ لَهُمْ عَذابٌ مُقِيمٌمائده: 37.
غرو:چسبيدن. «غَرِيَالسَّمْنُ قَلْبَهُغَرْواً: لَزِقَ بِهِ وَ غَطَّاهُ» پيه
بقلبش چسبيد و آنرا پوشاند. مجمع تصريح ميكند كه اصل كلمه بمعنى لصوق و چسبيدن است
در نهايه آمده: «فَكَأَنَّمَايَغْرَىفِي صَدْرِى» گويا بسينهام ميچسبدوَ مِنَ الَّذِينَ
قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا
بِهِفَأَغْرَيْنابَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ
...مائده: 14. «أَغْرَيْنَا» بمعنى القاء و انداختن است بطوريكه بچسبد و جدا نشود يعنى دشمن و
كينه را تا قيامت ميان آنها انداختيم از آيه روشن ميشود كه نصارى تا قيامت خواهند
ماند حتى در زمان حضرت ولى عصر عليه السّلام (بطور اقليّت) و نيز پيوسته با هم
دشمن خواهند بود. چون اختلاف مذهبى دارند و آن پيوسته موجب عداوت و كينه است.
«اغراء»
در آيه بمعنى خواندن باخذ شىء است با تحريض و ترغيب (مجمع) گويند: «أَغْرَاهُبِهِ: أَوْلَعَهُ بِهِ وَ
حَضَّهُ عَلَيْهِ» «مرجفون»
بمعنى شايعه پراكنان است كه با اخبار دروغ مردم را متزلزل ميكنند
ظاهرا آيه درباره مردمان مزاحم بزنان و شايعه پراكنان است يعنى: اگر منافقان و
مريض قلبان از مزاحمت زنان بس نكنند و اگر شايعه پراكنان از ارعاب دست بر ندارند
تو را بر آنها بر ميانگيزيم (و دستور اخراج يا قتلشان را بدست تو صادر ميكنيم) سپس
در مدينه جز اندكى با تو مجاورت نكنند (فقط فاصله دستور و اخراج يا قتل را در