responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 9

انسان بلطف خدا از گناه امتناع ميكند لذا اعتصام كه ميبايست امتناع معنى شود چنگ زدن معنى شده است.

استعصام: امتناع يعنى طلب آنچه خويش را با آن حفظ كند وَ لَقَدْ راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ‌ فَاسْتَعْصَمَ‌ يوسف:

32. با او درباره كام گرفتن مراوده كردم امتناع نمود.

وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ‌ الْكَوافِرِ وَ سْئَلُوا ما أَنْفَقْتُمْ وَ لْيَسْئَلُوا ما أَنْفَقُوا ممتحنه: 10. عصم (بر وزن عنب) جمع عصمة است مراد از آن در آيه نكاح و علقه زوجيّت است طبرسى فرموده نكاح را از آن عصمت گويند كه زوجه در حباله و عصمت (حفظ) زوج است يعنى نكاحهاى زنان كافره را نگاه نداريد آيه درباره عقد ابتدائى با كافره نيست بلكه درباره نگهدارى نكاح است يعنى اگر مردى مسلمان شده بايد زن كافره را از خود جدا كند ايضا اگر زن يك مسلمان كافر شود.

درباره اين آيه در «طعام» ذيل عنوان «طعام اهل كتاب و زنان آنها» مشروحا سخن گفته‌ايم.

عصا: چوبدستى. اصل آن عصو و جمع آن در قرآن عِصِي (بكسر عين و صاد و تشديد ياء) آمده است در لغت بضم عين و كسر صاد و اوزان ديگر نيز وارد است. قالَ هِيَ‌ عَصايَ‌ أَتَوَكَّؤُا عَلَيْها وَ أَهُشُّ بِها عَلى‌ غَنَمِي وَ لِيَ فِيها مَآرِبُ أُخْرى‌ طه:

18. در قرآن مجيد همه موارد آن درباره عصاى موسى عليه السّلام است جز دو مورد كه در خصوص چوبدستيهاى ساحران ميباشد فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ‌ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى‌ طه:

66. ناگهان ريسمانها و چوبدستيهاى آنها در اثر سحر بخيال موسى بتندى حركت ميكردند. ايضا فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ‌ ... شعراء: 44.

[درباره عصاى موسى چند معجزه در قرآن آمده است:] 1- مار شدن آن در طور وقت بعثت. وَ أَنْ أَلْقِ‌ عَصاكَ‌ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً قصص:

31.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 9
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست