مصدر است (اقرب قاموس) در مجمع ذيل آيه 99 آل عمران فرموده: عوج (بر
وزن فرس) كجى است در هر چيز نصب شده مثل نيزه و ديوان و بر وزن عنب انحراف است در
دين و سخن گفتن و در زمين و از آن است آيهلا تَرى فِيهاعِوَجاًوَ لا أَمْتاً.
اين كلمه بكسر عين 9 بار در قرآن مجيد آمده و همه درباره انحراف و
كجى معنوى است جز آيه فوق.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ
لَمْ يَجْعَلْ لَهُعِوَجاًكهف: 1. حمد خدا را كه بر بندهاش كتاب را نازل فرمود و در آن كجى و
انحراف از حق قرار ندادقُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِيعِوَجٍزمر: 28.
عدم عوج عبارت اخراى حق بودن است چنانكه فرمودهنَزَّلَ عَلَيْكَ
الْكِتابَ بِالْحَقِآل عمران: 3.
يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لاعِوَجَلَهُ ...طه: 108. ضميرلَهُظاهرا راجع به تبعيّت است
يعنى در آنروز از داعى كه آنها را ميخواند پيروى ميكنند و در آن پيروى انحرافى
نيست و سرپيچى نتوانند.
الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَهاعِوَجاًاعراف: 45. در بعضى آيات
بصورت خطابتَبْغُونَهاعِوَجاًآمده و هر دو از خطاب و غيبت جمعا چهار بار در قرآن بكار رفته و همه
بعد از كلمهيَصُدُّونَوتَصُدُّونَاند بنظر ميايد كهيَبْغُونَهاعِوَجاًبيانيَصُدُّونَاست وعِوَجاًمفعول به «يَبْغُونَ» است يعنى: با ايجاد شبهات و
ايجاد انحراف در دين خدا مردم را از آن منع ميكنند و آنرا ناحق جلوه ميدهند در
مجمع فرموده: جايز استعِوَجاًمفعول به يبغون باشد يعنى «يَبْغُونَلَهَاالْعِوَجَ». معنى آيه چنين ميشود:
آنانكه مردم را از راه خدا باز ميدارند و براى آن كجى و انحراف ميجويند.