است كه مراد صفات و آثار موجود در نطفه باشد و فرزند آنها را بارث
خواهد برد ولى اثبات آن خيلى مشكل است.
و امّا آياتخَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْعَلَقَةٍكه گذشتثُمَّ خَلَقْنَا
النُّطْفَةَعَلَقَةًفَخَلَقْنَاالْعَلَقَةَمُضْغَةً ...مؤمنون: 14.ثُمَّ كانَعَلَقَةًفَخَلَقَ فَسَوَّىقيامة: 38. علقه را در اين
آيات خون منعقد گفتهاند كه اگر انسان بنطفه در آنحال نگاه كند آنرا بصورت خون
بسته خواهد ديد، ولى جوهرى در صحاح علقه را نيز زالو معنى كرده و گويد: «الْعَلَقَةُدُودَةٌ فِى الْمَاءِ تَمُصُّ
الدَّمَ وَ الْجَمْعُعَلَقٌ» و نيز آنرا قطعهاى از خون غليظ گفته است. در اينصورت ممكن است علقه
را نيز اسپرماتوزوئيد معنى كرد.
وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ
حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهاكَالْمُعَلَّقَةِنساء: 129. معلقه بمعنى
آويزان است بنا بروايت امام صادق عليه السّلام مراد عدم استطاعت در محبت و علاقه
قلبى است يعنى: هرگز نميتوانيد از لحاظ محبت ميان زنان بعدالت رفتار كنيد و همه را
يكسان دوست بداريد هر چند كه بدين كار حريص باشيد. پس از زنيكه دوست نداريد بطور
كلى منحرف نشويد كه او را آويزان و بلاتكليف بگذاريد كه نه مثل زن شوهردار باشد تا
از شوهر استفاده كند و نه مثل زن بىشوهر كه بتواند همسر اختيار نمايد.
علم:دانستن. دانش.قَدْعَلِمَكُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْبقره: 60. هر گروه محل
آبخوردن خود را دانستندقالُوا سُبْحانَكَ لاعِلْمَلَنا إِلَّا ماعَلَّمْتَنابقره: 32.
علم گاهى بمعنى اظهار و روشن كردن آيد مثلثُمَّ بَعَثْناهُمْلِنَعْلَمَأَيُّ الْحِزْبَيْنِ
أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداًكهف:
12. پيداست كه خدا پيش از بر انگيختن اصحاب كهف ميدانست كدام گروه از
آنها مدّت توقّف خود را بهتر ميدانند و بعثت آنها براى اظهار و روشن كردن آن بود.