مقدّس بودن وادى سينا ظاهرا براى آن است كه محلّ نزول وحى و مناجات
خدا با موسى عليه السّلام بود و دستور بخلع نعل نيز بدين مناسبت است دربارهيا قَوْمِ ادْخُلُوا
الْأَرْضَالْمُقَدَّسَةَالَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ...مائده:
21. گفتهاند: ارض فلسطين مقدّس و مطهر از شرك است بواسطه سكونت انبياء
در آنجا. الميزان اين مطلب را ازبارَكْنا حَوْلَهُاسراء: 1. وبارَكْنا فِيهااعراف: 137. كه هر دو درباره
فلسطين است استفاده ميكند كه مبارك بودن در اثر بودن خير كثير است، از جمله خير
كثير اقامه دين و رفتن قذارت شرك است.
قُدُّوس: بسيار پاك. گاهى بفتح قاف نيز آيد. آن مبالغه در قدس و از اسماء حسنى
است و دو دفعه در قرآن آمده استهُوَ اللَّهُ
الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُالْقُدُّوسُ ...حشر: 23.
... الْمَلِكِالْقُدُّوسِالْعَزِيزِ الْحَكِيمِجمعه: 1. طبرسى فرموده: «الطّاهرمن كلّ عيب و نقص و آفة
المنزّه عن القبائح».
قدم:
(بر وزن فرس) پا. جمع آن اقدام استيُعْرَفُ
الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَالْأَقْدامِرحمن: 41. گناهكاران با
علامتشان شناخته ميشوند و از موهاى پيشانى و پاهايشان گرفتار ميگردند.
راغب گفته:قَدَمپاى شخص و جمع آنأَقْداموتقدّموتأخّرباعتبار آن است. طبرسى ذيل
آيه فوق فرموده قدم عضوى است كه شخص براى راه رفتن بجلو ميگذارد.
بنا بتعبير طبرسى علت تسميه پا بقدم، جلو انداختن آنست براى راه رفتن
و بتعبير راغب اصل در قدم پا وتَقَدُّمبمعنى پيش افتادن باعتبار آن است.
وَقَدِمْناإِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراًفرقان: 23. و