سه قسم سخن گفته است زيرا آيه ما بعد چنين شروع شدهوَ كَذلِكَ
أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ...لفظ «كَذلِكَ»اشاره بآيه قبل و سه قسم وحى است يعنى: بتو دينى با هر سه قسم وحى
كرديم.
على هذا آنحضرت از «مِنْهُمْمَنْ كَلَّمَ اللَّهُ»نيز ميباشد.
از طرف ديگر بقول بعضى مراد از «رَفَعَبَعْضَهُمْ
دَرَجاتٍ»آنحضرت است و در باره حضرتش آمده:وَ ما أَرْسَلْناكَ
إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِسباء: 28.وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَانبياء: 107. و آنگهى كتاب
آنحضرت ناظر و حافظ كتابهاى ديگر استوَ أَنْزَلْنا
إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ
مُهَيْمِناً عَلَيْهِ ...المائدة: 48. ايضا آيه اسراء و آيات سوره نجم در باره معراج از ادلّ
دليل بر افضليّت آنحضرت است اگر كمى در آيهسُبْحانَ الَّذِي
أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ
الْأَقْصَىاسراء: 1. و آياتوَ لَقَدْ رَآهُ
نَزْلَةً أُخْرى. عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى. عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى.
إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى. ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى. لَقَدْ
رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرىنجم: 13- 18. دقّت كنيم در
افضل بودن آنحضرت شكى نخواهيم داشت.
7. آنحضرت از همه پيامبران اولو العزم جلوتر ذكر شده ميشود آنهم دليل
مطلب باشد اينها همه راجع باستفاده از آيات است در اين زمينه رواياتى نيز وارد شده
كه در كتابها از جمله بحار طبع جديد جلد 16 ص 402- 420. منقولاند.
فضيلت كسبى
آنچه گفته شد راجع بفضيلت تفضلّى و خدائى است كه روى استعداد شخص از
خداوند افاضه ميشود چنانكه از «فَضَّلْنا»و «اللَّهُأَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ»روشن گرديد، امّا