در مفردات گفته: فرقان از فرق ابلغ است كه فرقان در فرق بين حق و
باطل بكار رود ... و آن بنا بر قولى اسم است نه مصدر ولى فرق در آن و غير آن
استعمال ميشود.
1. على هذا قرآن را از آن فرقان گوئيم كه فارق ميان حق و باطل است در
مجمع ذيل آيه 185 بقره فرموده: از ابى عبد اللّه عليه السّلام مروى است كه فرمود:
قرآن همه كتاب است و فرقان قسمت محكم و واجب العمل از آن
اين روايت در الميزان از كافى نقل شده و نيز از اختصاص مفيد نقل كرده
كه ... رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در جواب عبد اللّه بن سلام كه گفت: چرا
پروردگارت آنرا فرقان ناميده؟
فرموده: چون آيات و سورههايش متفرّق و در غير الواح نازل شده و غير
آن كه صحف، تورات، انجيل و زبور باشد همه يكدفعه در الواح و اوراق نازل گرديدهاند
گفت: صدقت يا محمد. بايد در سند اين روايت و تطبيق آن با آيه دقت كرد.
ظاهراوَ الْفُرْقانَعطف تفسير از كتاب است و در
اين آيه بتورات فرقان اطلاق شده است.
... أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ
الْهُدى وَالْفُرْقانِبقره: 185. بنا بر آيهتَبارَكَ الَّذِي
نَزَّلَالْفُرْقانَكه فرقان وصف همه قرآن است و بنا بر آيهوَ لَقَدْ آتَيْنا
مُوسى وَ هارُونَالْفُرْقانَوَ ضِياءًانبياء: 48.
كه فرقان وصف همه تورات آمده، در اين آيه نيزوَ الْفُرْقانِوصف همه قرآن است چنانكهمِنَ الْهُدىوصف همه آن ميباشد و بنا بر
روايت منقوله از امام صادق عليه السّلام ميشود گفت كهمِنَ الْهُدىوصف همه آن ولى فرقان وصف
محكمات واجب العمل است و اللّه العالم.